Min första bakgrund med ordentlig inredning.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

2966
1645
Hoggaforfan:
LobsterPie skrev:



Haha jäklar! Har du någon tråd till det? Länka gärna i sådana fall :)


Ingen tråd då jag visste det skulle ta lång tid. Jag har inte jobbat effektivt utan bitarna blev sågade sen låg de ganska stilla i 6-7 mån. Hade massa projekt på Blekinge Exotiska Värld som hade prio.
Men jag slänger upp en tråd med bilder när allt är klart :-)


334
289
LobsterPie:
Jag sa att jag skulle fixa en uppdatering idag, men då jag måste köpa ny plugg till foggern imorgon så får det tyvärr vänta lite längre haha. Jag kan istället bjuda på en bild på hur bygget ser ut, tanken är att foggern ska sitta någonstans uppe till vänster så därför har jag inte satt fast material där än :)

334
289
LobsterPie:
Så, idag testade jag foggern, bestämde var jag skulle placera den och gjorde klart resten av bakgrunden.

Hade hoppats på lite mer rök, men det blir nog bra om den får stå på några minuter åt gången.


Tanken är att allt vatten i botten kommer vara samma vatten. Avdelat med en tjock sträng fogskum som jag kommer skära ur en bit av och lägga filtervadd i så att det inte kommer komma igenom något skräp från dräneringen/bottenmaterialet till själva "badbassängen." Därifrån kommer pumpen att pumpa upp vatten till en reservoar där foggern kommer ligga. Och därifrån så kommer det att rinna ner och bilda vattenfallet. På det här sättet så kommer allt vatten att vara i ett enda "kretslopp" och det som dunstar/används av foggern kommer att fyllas på när jag duschar terrariet. 

Beställde en himlans massa växter från Bens Jungle idag så det blir till att inreda lite mer när de kommer.
Jag väntar även på ljus som borde vara på väg på posten, 16000 lumen och 6500K blir det. 


Sista bilden nedanför kommer visa en fruktansvärt exakt utritning av hur allt på "marknivå" kommer se ut när det är klart förutom att fogskummet kommer silikonas svart det också. Hoppas att det går att förstå hur jag har tänkt mig, annars kommer det en ordentlig bild om några dagar.


Högst upp syns lite av reservoaren där foggern kommer ligga och sen rinner vattnet ner mot kameran.


Såhär ser bakgrunden ut just nu. Är nöjd med hur det ser ut och får se om jag kommer ändra något när växterna kommit.




334
289
LobsterPie:
Medans de flesta i min umgängeskrets är ute och festar och resten av dem jobbar så sitter jag och knåpar i terrariet. Fick en del gjort ikväll :)

Fixade färdigt med "avskiljaren" mellan vatten- och landdelen och ordnade till det med vattenfallet och foggern och testkörde det.

Första bilden visar hur vattenfallet och foggern ser ut när det är igång, tycker att det blir en snygg effekt när dimman följer samma väg som vattnet.

Andra bilden visar det som kommer skilja vattnet och landdelen från varandra, det blåa är en filtermatta som kommer att se till att det inte kommer med en massa skräp från bottenmaterialet ner i vattendelen.

Sista bilden visar hur terrariet ser ut just nu. Det kommer nog inte hända så mycket mer förrns växterna kommer (förhoppningsvis måndag) 



334
289
LobsterPie:
Jag är osäker på hur många det är som fortfarande följer det här men jag tänker fortsätta uppdatera i alla fall :) 

Idag var jag och köpte lecakulor, någon filterduk, (minns inte vad den hette) engelsk sandsten och lite mer plantation soil. Jag glömde räkna först så jag köpte dubbelt så mycket lecakulor som jag behövde, men det kan väl vara bra att ha antar jag haha! 

Så nu finns allt bottenmaterial som ska vara i burken där i, kanske slänger i lite mer soil sen. 

Ska köpa svart golvfärg  som jag ska måla utsidan av glaset med på sidorna och nedre framkant.  Sen är det bara att köpa skjutlister kvar :) killen jag köpte ljuset av lade det på posten  igår så det kommer väl på tisdag-onsdag, samma sak för växterna. 

Inte mycket kvar nu! :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
LobsterPie skrev:
Jag är osäker på hur många det är som fortfarande följer det här men jag tänker fortsätta uppdatera i alla fall :) 

Idag var jag och köpte lecakulor, någon filterduk, (minns inte vad den hette) engelsk sandsten och lite mer plantation soil. Jag glömde räkna först så jag köpte dubbelt så mycket lecakulor som jag behövde, men det kan väl vara bra att ha antar jag haha! 

Så nu finns allt bottenmaterial som ska vara i burken där i, kanske slänger i lite mer soil sen. 

Ska köpa svart golvfärg  som jag ska måla utsidan av glaset med på sidorna och nedre framkant.  Sen är det bara att köpa skjutlister kvar :) killen jag köpte ljuset av lade det på posten  igår så det kommer väl på tisdag-onsdag, samma sak för växterna. 

Inte mycket kvar nu! :)

jag följer fortfarande bygget iaf =)

Medlem i DHF
11
3
HawkTear:
Jag följer fortfarande bygget också, spännande att se hur det går :)
Det är väldigt inspererande också :)

334
289
LobsterPie:
Kul att ni är med och följer :) Jag hoppas att tråden kommer vara till hjälp för andra som vill göra något liknande :)

334
289
LobsterPie:
Idag fick jag paket från Bens Jungle :) så jag har roat mig med att packa upp växter ovh försökt trycka in dem i terrariet. Insåg nu att man ska planera inköpet av växter medan man håller på med bakgrunden. Växterna passade inte riktigt i "hålen" jag hade gjort så några blev tomma, kanske inte skitsnyggt men det får jag leva med. Skulle även ha beställt lite större variation av växter då det blev väldig mycket ormbunkar :p 

Men nu kommer det lite bilder, först en bild på det hela och sen bilder som är tagna på de olika delarna. (Vänster, mitten och höger)

Hoppas på att ljuset kommer imorgon eller på onsdag så man får se hur det ser ut med bättre belysning. Har även några småställen under vattenfallet som jag måste täta, skulle ha planerat bygget av vattenfallet bättre känner jag såhär i efterhand haha.





334
289
LobsterPie:
Hej igen! Inte jättemycket har hänt förutom att jag har målat sidorna och framsidan av glaset och jag fick ljuset idag. 2 st lampor på 6400K och 8000 lumen var, det blev en markant skillnad kan jag lova! 






Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild