Bakgrundsbygge av frigolit.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Lite sen update, men i alla fall. Jag har komplicerat med ytterligare en lampa. Det är för att mina LED inte avger någon UVA strålning. Då fixade jag in ett kompaktlysrör. Då får jag även lite extra UVB dessutom. 




Har nu haft terrariet igång i ca 3 månader, och jag måste säga att jag är helnöjd med det. Igge verkar älska det och det var en stor fördel att ha lite olika höjd på hyllorna för honom. Han är ödleutsikt nummer 1 nu mera! 

373
170
Anathawa:
Flyers90 skrev:
Lite sen update, men i alla fall. Jag har komplicerat med ytterligare en lampa. Det är för att mina LED inte avger någon UVA strålning. Då fixade jag in ett kompaktlysrör. Då får jag även lite extra UVB dessutom. 




Har nu haft terrariet igång i ca 3 månader, och jag måste säga att jag är helnöjd med det. Igge verkar älska det och det var en stor fördel att ha lite olika höjd på hyllorna för honom. Han är ödleutsikt nummer 1 nu mera! 


Du har säkert redan koll, men UVB avtar med kvadraten på avståndet och jag tror du behöver ha de där varianten på max 30 cm från ödlan om den ska få tillräcklig dos?

Du hade HID?
Ger den inget UV? Har inte koll på dem, men det är det du har på baskingplatsen?

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Anathawa skrev:


Du har säkert redan koll, men UVB avtar med kvadraten på avståndet och jag tror du behöver ha de där varianten på max 30 cm från ödlan om den ska få tillräcklig dos?

Du hade HID?
Ger den inget UV? Har inte koll på dem, men det är det du har på baskingplatsen?


Jag har en HID på solplatsen. Så denna var bara lite som kompliment. Var egentligen ute efter UVA ljuset från den.
Jag har koll på UVB strålningen i terrariet, mäter med min Solarmeter 6.2 för att kontrollera värderna titt som tätt för att veta när det är dags att köpa nya lampor. =)

Ett komkaktlysrör kommer du aldrig kunna få tillräckligt med UVB strålning ifrån oavsett avstånd den sitter på. Möjligtvis på 1cm när den är helt ny så skulle man komma upp i tillräckligt bra värden för skäggisar. Men ja...inte direkt något man kan göra. HID är ända vettiga alternativet i belysningsväg för skäggisar.

(Det var jag som skrivit ihop infobladet här på TD om belysning. Så nog har jag ganska bra koll ;P )
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=light


373
170
Anathawa:
Flyers90 skrev:


Jag har en HID på solplatsen. Så denna var bara lite som kompliment. Var egentligen ute efter UVA ljuset från den.
Jag har koll på UVB strålningen i terrariet, mäter med min Solarmeter 6.2 för att kontrollera värderna titt som tätt för att veta när det är dags att köpa nya lampor. =)

Ett komkaktlysrör kommer du aldrig kunna få tillräckligt med UVB strålning ifrån oavsett avstånd den sitter på. Möjligtvis på 1cm när den är helt ny så skulle man komma upp i tillräckligt bra värden för skäggisar. Men ja...inte direkt något man kan göra. HID är ända vettiga alternativet i belysningsväg för skäggisar.

(Det var jag som skrivit ihop infobladet här på TD om belysning. Så nog har jag ganska bra koll ;P )
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=light

 


Behöver diskutera mer, så startar annan tråd!

373
170
Anathawa:
Flyers90 skrev:
Fick tips av min syster att ta hjälp av en värmepistol för att få till lite mer verkliga stenar. Då är de inte helt plana överallt längre. Blev mycket bättre tycker jag! 






Jag har börjat skära frigoliten, och om man täcker med cemet / fix, räknar jag inte med att detaljer från värmepistolen kommer synas?
Gjorde det nån skillnad?
Om jag bara skulle måla skulle det vara snyggt och öka hållbarheten att smälta ytorna något innan, men med ett lager till ovanpå, rekommenderar ni det ändå?

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Värmepistolen gör så det inte är lika plant överallt, utan man kan skapa inbuktningar osv så det ser mer verkliget ut och så rundare kanter på sakerna.

 

Förstår inte vad du har skrivit i sista meningen....


373
170
Anathawa:
Förtydligande. :)
Om jag bara skulle måla en yta gjord i frigolit, med akrylfärg,  skulle det vara snyggt och öka hållbarheten att smälta ytorna något innan med värmepistol, det ger stor skillnad i yttextur.

Men  med ett lager cement / husfix / foam coat, ovanpå frigoliten, på uppemot 5 mm, ovanpå,  så gissar jag att det mesta av den effekten ändå göms?

rekommenderar ni det ändå? 
Att man smälter ytan gör den ju tätare och hårdare, sp jag kan tänka mig att en del gillar det momentet, men samtidigt gör det väl att nästa lager fäster lite sämre?

Så där. Tydli gare vad jag försökte fråga. :) 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Nej värmepistolen gör inte så att frigoliten i sej blir hållbarare. Det är inte heller yttexturen man vill ändra när man gör med värmepistolen. Det man vill göra med den är att ändra så att frigoliten som man ska ha på husfixen på inte är helt plan, utan det är lite inbuktningar här och var. Så det får ett mer naturligt utseende helt enkelt.

 

Du målar juh inte akrylfärgen på frigoliten....????

Du måste juh ha på husfixen på. Sen kan man däremot blanda i akrylfärg i själva husfixen dock om man vill ha lite annan färg på den.


373
170
Anathawa:
Flyers90 skrev:
Nej värmepistolen gör inte så att frigoliten i sej blir hållbarare. Det är inte heller yttexturen man vill ändra när man gör med värmepistolen. Det man vill göra med den är att ändra så att frigoliten som man ska ha på husfixen på inte är helt plan, utan det är lite inbuktningar här och var. Så det får ett mer naturligt utseende helt enkelt.

 

Du målar juh inte akrylfärgen på frigoliten....????

Du måste juh ha på husfixen på. Sen kan man däremot blanda i akrylfärg i själva husfixen dock om man vill ha lite annan färg på den.


Folk med grodor målar direkt på frigoliten. och värmepistol smälter ytlagret så att ev lösa kulor smälter fast och ytan blir hårdare och tätare.
Alla Exoterra bakgrunder är målad frigolit utan husfix. :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:
Förtydligande. :)
Om jag bara skulle måla en yta gjord i frigolit, med akrylfärg,  skulle det vara snyggt och öka hållbarheten att smälta ytorna något innan med värmepistol, det ger stor skillnad i yttextur.

Men  med ett lager cement / husfix / foam coat, ovanpå frigoliten, på uppemot 5 mm, ovanpå,  så gissar jag att det mesta av den effekten ändå göms?

rekommenderar ni det ändå? 
Att man smälter ytan gör den ju tätare och hårdare, sp jag kan tänka mig att en del gillar det momentet, men samtidigt gör det väl att nästa lager fäster lite sämre?

Så där. Tydli gare vad jag försökte fråga. :) 

Flyers90 skrev:
Nej värmepistolen gör inte så att frigoliten i sej blir hållbarare. Det är inte heller yttexturen man vill ändra när man gör med värmepistolen. Det man vill göra med den är att ändra så att frigoliten som man ska ha på husfixen på inte är helt plan, utan det är lite inbuktningar här och var. Så det får ett mer naturligt utseende helt enkelt.

 

Du målar juh inte akrylfärgen på frigoliten....????

Du måste juh ha på husfixen på. Sen kan man däremot blanda i akrylfärg i själva husfixen dock om man vill ha lite annan färg på den.



Jo cellplasten blir tåligare då det blir ett kompakt lager, jag kör ofta värmepistolen över ytan lite snabbt för att smälta småkulor som är lösa och bli av med texturen om man målar direkt med akryl, samt få bort den konstlade raka ytan. 
Jag har aldrig reflekterat över om färg fäster bättre eller sämre på smält vs osmält yta, det fäster. ^^
Cement tar bort både små detaljer och skavanker, ibland glömmer jag bort mig och gör en del detaljer för att senare inse att de inte kommer att synas medans fula fyrkanter och restbitar kan bli supersnygga klippor med cement på. Det är ingen fördel eller nackdel att värmebehandla ytan om man ska ha cement/husfix för att få bort strukturen.

Pilgift behöver man inte husfix, tror inte man skulle behöva det till mindre geckos heller. ;-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild