Tvångsmata Millipeder?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
10
Fotis:
Tusenfotingarna mina har varit lite kinkiga med maten och jag undrar om det finns nåt sätt att tvångsmata dem?

412
419
Hadara:
erbjud annan mat då :) Vad har du matat med? Många millipeder lever på döda löv och annat. har du koll på vad just din art äter? 

10
10
Fotis:
Jag har matat med sallad och någon gång papaya elr tomat. Hittar inte någon direkt info om just min art (Spirostreptida sp. Burma) men antar att jag får fortsätta att leta :)

412
419
Hadara:
Men du har ett bra substrat av torv och lövmull samt vitved i terrarumet? Minst 15cm djupt. 

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Tusenfotingar mår bäst av ett rejält substrat bestående av döda, nedfallna löv som har börjat att förmultna, samt vitrötad ved av lövträd. Det fungerar som substrat och som basföda. Utöver det matar man med frukt och grönt, testa gärna med blommor och blad ifrån naturen, men tänk på att köpa ekologiska produkter och när du plockar grönt utifrån, se till att det är långt ifrån starkt trafikerade stråk. Du kan också testa att erbjuda uppblött hundfoder eller uppblött kycklingfoder.

10
10
Fotis:
Hadara skrev:
Men du har ett bra substrat av torv och lövmull samt vitved i terrarumet? Minst 15cm djupt. 

Jadå. Går det bra att "slänga" i lite mossa också?

McPede skrev:
Tusenfotingar mår bäst av ett rejält substrat bestående av döda, nedfallna löv som har börjat att förmultna, samt vitrötad ved av lövträd. Det fungerar som substrat och som basföda. Utöver det matar man med frukt och grönt, testa gärna med blommor och blad ifrån naturen, men tänk på att köpa ekologiska produkter och när du plockar grönt utifrån, se till att det är långt ifrån starkt trafikerade stråk. Du kan också testa att erbjuda uppblött hundfoder eller uppblött kycklingfoder.

Tack för tipset. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild