G. oblogonata beter sig konstigt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

412
419
Hadara:
McPede skrev:
Du/ ni kanske tänker på vad som sker med en kackerlacka som lever i det vilda och tappar t.ex. en antenn. Antennerna används ju bl.a. till kommunikation, men också mycket mer:

www.scholarpedia.org/article/Cockroach_antennae

En förlust av en antenn påverkar i sådant fall kackerlackan negativt (frieri, kommunikation, orientering m.m.).

Men håller du en ensam kackerlacka i ett terrarium så saknar den inte sina "kompisar" och dör av depression, tvärtom så vill jag påstå att den klarar sig ypperligt själv, då det inte förekommer någon konkurrens om födan, ingen aggression och de har allt "serverat".

Jag vill fortfarande gärna ha namnet på forskaren, då jag själv har lite funderingar och tankar om att utbyta information.



Kan skriva till dig i PM men detta var en privat konversation mellan mig och henne under min utbildning och jag kan inte lägga på henne massor av folk som kommer att skriva till henne. Det är inget forskningsområde hon håller på med just nu utan håller just nu på med utbildning i naturvetenskap. 


Medlem i DHF
263
355
McPede:
Hadara skrev:


 

nej nej! haha jag vet mycket väl att de inte är sällskapssjuka :P snälla nån. Men att de oftast fungerar bättre om man har dom i grupp av olika anledningar. Det är det jag vill komma fram till. Jag är inte en sån som lägger männskliga känslor på djur. 



På vilket sätt fungerar Gromphadorhina oblongonata bättre om man håller dem i grupp?

Jag har ju tagit upp några av de fördelar de drar om de går själva, så det vore intressant att höra vad som talar emot det :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild