Gyna lurida

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

64
41
Hymenopus:
Hej,

Jag köpte ca 10 fullvuxna Gyna lurida (både hanar och honor) på en mässa nyligen. Under de två veckor som jag haft dem har minst fem stycken dött, så jag börjar bli orolig för att jag inte sköter dem rätt, och jag lyckades inte hitta något bra skötselråd för dem på internet (konstigt nog eftersom de inte är så ovanliga).
Jag har dem i ett 20x30x20 glasterrarium med jord och bark. De har fått olika (noggrannt sköljda) frukt och grönsaker, t.ex. banan, som de glupskt smaskat i sig utan problem. De har ev. haft det något torrt eftersom att ventilationen gör att fukt dunstar bort väldigt fort. Temperaturen har legat kring 25-29°C dagtid.

Låter det som att jag har gjort något fel/missat något, eller har de helt enkelt dött p.g.a. hög ålder?
Om någon känner till någon hemsida med info om skötsel så hade det varit oerhört uppskattat!

1275
1724
Falk:
Kryp.forum24 ska ha en artikel om jag inte minns fel

64
41
Hymenopus:
Falk skrev:
Kryp.forum24 ska ha en artikel om jag inte minns fel


Det dyker inte upp när man söker på artnamnet på sidan, så den kanske har tagits bort isåfall.

412
419
Hadara:
har du bara gett ekologiskt ? 

64
41
Hymenopus:
Hadara skrev:
har du bara gett ekologiskt ? 



Nej, men jag har skurit av skalen på de oekologiska och alltid sköljt ordentligt i vatten. Dessutom har många andra insekter (andra kackerlackor, syrsor m.m) fått precis samma mat, och varit helt opåverkade, så jag gissar på att det är helt orelaterat till maten.

Jag hittade ännu en död kackerlacka idag, så nu är individantalet nere på fyra :( Jag ska ge de resterande lite mer boklöv och murket trä, och se ifall det har någon positiv inverkan.

154
87
MaryJanee:
Testa och fukta mer, dom kolar lätt om dom har det för torrt :) 

64
41
Hymenopus:
MaryJanee skrev:
Testa och fukta mer, dom kolar lätt om dom har det för torrt :) 



Okej, tack för tipset! :)

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Du kan ha gett dig själv svaret, du köpte vuxna individer som du förmodligen inte vet åldern på, så de kan helt enkelt ha dött av hög ålder.

 


64
41
Hymenopus:
McPede skrev:
Du kan ha gett dig själv svaret, du köpte vuxna individer som du förmodligen inte vet åldern på, så de kan helt enkelt ha dött av hög ålder.

 



Japp, det är ju faktist möjligt. Men jag blev ändå misstänksam till att det var någon annan bakomliggande orsak eftersom att de förmodligen blivit slumpmässigt utplockade från en odlingskoloni, och isåfall borde de vara i lite olika åldrar och dö vid olika tidpunkter istället för samtidigt.

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Evertebrater hör ju till de djurslag där det oftast är svårt att fastställa vad som har gått fel.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild