Grodor och mögel??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

152
227
TowerOfGray:

Hello! 

Nu är det så att jag har ett par korallfingergrodor och dom bor för tillfället i ett stort akvarium då dom fortfarande är små, så klart är det dåligt med ventilation där. Det finns en rot som jag har där inne som det har bildats mögel på pga fuktigheten och bristen på ventilation.

 

Är det farligt för grodan att ha kontakt med mögel??


154
87
MaryJanee:
Ja mögel kan vara farligt, du borde skaffa ett ordentligt terrarium istället...

152
227
TowerOfGray:

MaryJanee skrev:
Ja mögel kan vara farligt, du borde skaffa ett ordentligt terrarium istället...


Jo, kommer göra det så fort jag får lön, än så länge så tvättar jag roten med några dagars mellanrum :o

Men det kommer väl försvinna när man skaffar ett terrarium med bra ventilation?


90
38
Fredrik85:

Har du någon ventilation alls? Vad har du för städare i akvariet?

Mvh Fredrik


2966
1645
Hoggaforfan:
Beror på vilket mögel, det vita fluffiga är ingen fara medan svartmögel är det. Grovt förenklat

412
419
Hadara:

Som Hoggaforfan skrev är det vita fluffiga möglet ingen fara. Det kommer ofta vitt mögel när jag placerar in nya rötter eller grenar i ett terrarium. Det försvinner sen :) 

Men det svarta möglet är farligt däremot! 


152
227
TowerOfGray:
Brukar ta kokande vatten och hälla det över roten så att mestadel mögel försvinner, sen torkar jag den och sedan sätter in i akvariet igen, 
Och på dagen när grodorna sover och jag är hemma så öppnar jag upp akvariet så det vädras lite och fuktigheten minskar en aning.

Det är dock det vita fluffiga typen, vart ganska rädd att det skulle skada mina grodor.  Men jag behöver altså inte oroa mig så mycket och bara låta den vara? :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Kokande vatten på hjälper nog möglet mer än motverkar det ;-)
Men ja är bara att låta vara så brukar det försvinna snart

152
227
TowerOfGray:
Hoggaforfan skrev:
Kokande vatten på hjälper nog möglet mer än motverkar det ;-)
Men ja är bara att låta vara så brukar det försvinna snart


I see, I see. Läste någonstans att det skulle hjälpa men tydligen inte... :')

Men får låta det vara och se.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Nu är det svårt att veta men jag tycker det låter som det är något fel i klimatet eller terrariet om möglet återkommer hela tiden? Jag skulle sett över både luftfuktighet, inredning samt ventilation rätt omgående, men jag är rätt nojjig över mögel och djur på en instängd yta. Hoppas du hittar varför och att det löser sig.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild