Milipedes

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

305
150
SunshineGeckos:
Hej! 
Jag är intresserad av Milipeder/dubbelfotingar. 
Sen jag läste skötselrådet här på sajten har jag blivit fascinerad av dom. 

Har såklart läst på annat också,  men ni som är Milipedägare,  skulle ni vilja beskriva hur dom är att ha? :)
Tex. om dom är rymningsbenägna,  kinkiga med maten eller såna saker. 

Det här med att dom släpper ut en irriterande och illaluktande vätska om dom blir riktigt skrämda,  har det hänt ofta för er? 
För som med alla djur,  nån gång blir dom ju tvunga att plockas med.... 

Berätta så mycket ni vill och orkar.  :)

194
165
JoakimLundgren:
SunshineGeckos skrev:
Hej! 
Jag är intresserad av Milipeder/dubbelfotingar. 
Sen jag läste skötselrådet här på sajten har jag blivit fascinerad av dom. 

Har såklart läst på annat också,  men ni som är Milipedägare,  skulle ni vilja beskriva hur dom är att ha? :)
Tex. om dom är rymningsbenägna,  kinkiga med maten eller såna saker. 

Det här med att dom släpper ut en irriterande och illaluktande vätska om dom blir riktigt skrämda,  har det hänt ofta för er? 
För som med alla djur,  nån gång blir dom ju tvunga att plockas med.... 

Berätta så mycket ni vill och orkar.  :)


Hej, har några arter, dom sköter sig själva i princip förutom att de får foder då o då. Har aldrig varit med om att de släppt ut försvarsvätska, men jag hanterar dem i princip inte alls. Vid ett tillfälle rymde en individ o kom krypandes på under soffbordet under fredagsmyset till familjens stora missnöje , men felet var mitt då locket inte sattes dit ordentligt. 

17
9
EdwinOP:
Jag har 4 millipedes så länge och dom är väldigt enkla att ta hand om. du behöver inte specielt mycket. ha en bra jord, löv, rutten/gammalt trä så klarar dom sig. Men såklart lägger jag in frukt och sallad så dom kan välja. om man hanterar sina millipeder lite då och då så kan man göra dom vana så dom slutar andvända sitt sekret. men jag kan säga dessa djur är inte direkt mycket framme på dagarna för att dom är nattaktiva. Men såklart när dom ör framme och äter så passar jag på att kolla att de äter och mår bra :) 

305
150
SunshineGeckos:
EdwinOP skrev:
Jag har 4 millipedes så länge och dom är väldigt enkla att ta hand om. du behöver inte specielt mycket. ha en bra jord, löv, rutten/gammalt trä så klarar dom sig. Men såklart lägger jag in frukt och sallad så dom kan välja. om man hanterar sina millipeder lite då och då så kan man göra dom vana så dom slutar andvända sitt sekret. men jag kan säga dessa djur är inte direkt mycket framme på dagarna för att dom är nattaktiva. Men såklart när dom ör framme och äter så passar jag på att kolla att de äter och mår bra :) 

Löv och gammalt trä,  ska det tas utifrån,  eller? 
Hur nödvändigt är det för dom? 

Mina övriga djur är också nattdjur, så just det är inget nytt. :)

17
9
EdwinOP:
SunshineGeckos skrev:

Löv och gammalt trä,  ska det tas utifrån,  eller? 
Hur nödvändigt är det för dom? 

Mina övriga djur är också nattdjur, så just det är inget nytt. :)




Dom är naturens dammsugare så de äter gamla och döda löv/dött träd. Det är deras huvudföda i naturen. Deras bottenmatrial är det viktigaste du kan ge till en tusenfoting. 

så jag plockar ute men om man är rädd för parasiter så kan man bara micra i någon minut i lite vatten. då tar man död på det mesta på lövet. Sedan om man ska ha mer löv kan man frysa löv innan vintern :)

Men såklart älskar dom färsk frukt :) 

305
150
SunshineGeckos:
Jag har en ny undran.  Är just Archispirostreptus gigas den som lämpar sig bäst som art att börja med? 

Tycker att Epibolus pulchripes,  Tanzanian red legged miliped är en så vacker med sin röda färg,  men dom kanske kräver lite mer vana? 

17
9
EdwinOP:
SunshineGeckos skrev:
Jag har en ny undran.  Är just Archispirostreptus gigas den som lämpar sig bäst som art att börja med? 

Tycker att Epibolus pulchripes,  Tanzanian red legged miliped är en så vacker med sin röda färg,  men dom kanske kräver lite mer vana? 



A. gigas är dom flesta som rekommenderar för nybörgare av millipeder. för att de lever både i tort och fuktigt. de lever där det är torra oc fuktiga områden så de är perfekta för dom som inte har så värst mycket tid. 

Men Epibolus pulchripes har jag ingen aning om hur man tar hand om dem. de flesta millipeer vill ha samma fuktighet men andra kan vara mer känsliga i fångenskap. så jag rekomenderar A. gigas som nybörgar art
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild