Svarta änkan, Latrodectus mactans?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

126
64
Mikachu:

Har lite funderingar kring svarta änkan, men även liknande arter. Hur går  rutinerna kring att ha en och hur är det egentligen?

Marklevande och grävade aggressivare och snabba spindlar (typ Harpactirinae / baboon spiders) känns för mig mycket lättare att hålla koll på, mata och hantera i terrariet med minimala risker för bett eller att den ska rymma.

Det 'värsta' jag har haft är väl Poecilotheria spp som då är trädlevande och jag var lite osäker på dom i början just då de är klättrare i en annan benämning och kan sitta lite varsom helst även om de alltid har sin ''håla'', sitt ställe i all väv i en hörna eller i en barkbit. Men visade sig sen att inte heller det var så mycket problem och de var heller inte så snabba som jag tänkt mig, eller så vande jag mig bara vid det.. Rutinerna kring dom var ju att se vart de är och hålla koll, öppna, göra det man ska med en bra pincett och stänga, inga svårigheter liksom.. 

Men med en L. mactans eller så känns det som att det ska finnas mera säkerhetsåtgärder! Vad är det för saker man tänker på då? De fullvuxna är ju inte stora, kan väl anta att de är snabba som en liten pokie även om jag fått för mig att änkan är relativt lugn, kanske nervös av sig? Har man inte lika mycket stor och störande inredning för att hålla bättre koll eller gör det inget för den vana ägaren? Hur gör man vid förflyttning eller om man behöver få ut änkan för att byta terrarium eller så? Pokie style eller har de mycket mer potenta spindlarna ett eget sett att få saker gjorda?


2966
1645
Hoggaforfan:
Jag är mest van vid hasselti just för mactans har varit svåra att få tag i men jag har förstått det som att släktet är ganska likt överlag.
Det är bara att ta en bit av spindelväven som spindeln håller i och sen flytta till var du vill ha dem. Mata är att öppna burken, kasta in maten och stänga burken. De rör sig inte från sitt nät om de inte tvingas till det.

1275
1724
Falk:
En änka är harmlös så länge den inte rymmer =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild