Snäckor i posten-Olagligt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
2
iSnail:

Ja, nu står jag här med snäckor med ungefär halva Sverige ifrån mig, och enda sättet att få hit dom snabbt är just via posten! Men nu har jag fått reda på att det är olagligt att skicka djur via post (vilket jag fattar om det kommer till en giraff men en snäcka? Dom klarar ju säg relativt bra med att befinna sig i ett sånt läge under en rimlig period)

Så, är det olagligt? Är det lagligt, finns det vissa krav som då bör följas? Ska man göra en fuling och bara hoppas på att snäckorna inte får allt för svåra trauman samt att det inte upptäcks?

 

Varma hälsningar från Dalarna


154
87
MaryJanee:
iSnail skrev:
Ja, nu står jag här med snäckor med ungefär halva Sverige ifrån mig, och enda sättet att få hit dom snabbt är just via posten! Men nu har jag fått reda på att det är olagligt att skicka djur via post (vilket jag fattar om det kommer till en giraff men en snäcka? Dom klarar ju säg relativt bra med att befinna sig i ett sånt läge under en rimlig period)

Så, är det olagligt? Är det lagligt, finns det vissa krav som då bör följas? Ska man göra en fuling och bara hoppas på att snäckorna inte får allt för svåra trauman samt att det inte upptäcks?

 

Varma hälsningar från Dalarna



Ja enligt tex postnords egna bestämmelser  

 www.postnord.se/sv/privat/skicka/forbered-dig-hemma/vad-far-du-skicka/Sidor/vad-far-du-skicka.aspx

eller DHL

www.servicepointinrikes.se/skicka/villkor/tabid/494/default.aspx

så får man inte skicka, men iomed att ingen post inom sverige kollas i tullen så är det egentligen fritt fram att posta vad man vill :) nu har inte jag skickat just snäckor, men så länge dom paketeras bra ska det inte vara några problem :) Enda jobbiga skulle ju kunna vara om något rymde 

16
2
iSnail:

Tusen tack! ^^

Just då det är snäckor så tror jag inte att det är några problem just på smitnings-fronten ^^' haha


154
87
MaryJanee:
iSnail skrev:
Tusen tack! ^^

Just då det är snäckor så tror jag inte att det är några problem just på smitnings-fronten ^^' haha



Haha nej det borde vara lungt XD

194
165
JoakimLundgren:
Efter en snabb skumläsning av postlag 2010:1045 så kan jag inte finna någon bestämmelse kring att det är emot lagen att skicka djur. Men någon är kanske mer påläst kring rättspraxis ( om det nu finns nån sådan kring detta ). 

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Det är inte tillåtet att skicka levande djur (inkl. vertebrater) med posten.

-"Döda eller levande djur
Läs mer om generella undantag och döda djur till SVA - Statens veterinärmedicinska anstalt och Naturhistoriska riksmuseet.

Generella undantag: Bin, blodiglar, silkesmaskar, bananflugor av familjen Drosophilidae samt parasiter och förstörare av skadliga insekter mellan officiellt erkända institutioner.

Undantag - DPD Företagspaket: Döda djur som ska skickas till SVA - Statens veterinärmedicinska anstalt och Naturhistoriska riksmuseet. De ska vara förpackade enligt instruktioner som finns på respektive webbplats och skickas med tjänsten DPD Företagspaket. Om godkänt emballage inte skickas enligt instruktionerna, returneras paketet till avsändaren. "

 

Observera, undantagen gäller enbart mellan officiellt erkända institutioner!

Postlagen reglerar inte vad som är förbjudet innehåll. Den spaltar upp vad som gäller för den som t.ex. vill starta upp en postverksamhet. Då fler aktörer finns är det de själva som bestämmer vad de inte vill befatta sig med.


2966
1645
Hoggaforfan:
Det är emot postens regler men inte olagligt enligt svensk lag.
Jag har ingen aning vad posten kan göra åt saken, endast en liten grupp får öppna ett inrikesbrev. Jag har för mig det är inom post och telestyrelsen men är lite osäker. 
Jag misstänker att det värsta som kan hända är att de vägrar att dela ut paketet.

143
154
TerraBygg:
Hoggaforfan skrev:
Jag misstänker att det värsta som kan hända är att de vägrar att dela ut paketet.

Det värsta som kan hända är nog inte om de vägrar dela ut paketet. Tänk den dagen då 500 ryssar smiter i en matvaruaffär. Posten vägrar ersätta saneringen som krävs eftersom man inte tillåter att kackerlackor skickas, affären vill inte betala eftersom de bara är ombud, webshoppen som sålt dem har absolut inte skickat något alls. Grattis till Kalle som "bara skulle ha mat till ödlan" ;-)

Nu gäller det bara sniglar denna gången men samma princip gäller, skicka dem men gör det diskret och skriv inte ut det på diverse forum ;-)

16
2
iSnail:

Ah....got it! :) Smart du e da! x)

Nu löste de säg dock, ska hämta upp dom ist ^^


Medlem i DHF
263
355
McPede:

Hoggaforfan skrev:
Det är emot postens regler men inte olagligt enligt svensk lag.
Jag har ingen aning vad posten kan göra åt saken, endast en liten grupp får öppna ett inrikesbrev. Jag har för mig det är inom post och telestyrelsen men är lite osäker. 
Jag misstänker att det värsta som kan hända är att de vägrar att dela ut paketet.


Jag tror du har fel där. Jag har fört frågan vidare till Omar på SJV och hoppas på att få svar inom kort.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild