Såg detta repotage iförrigår kväll www.youtube.com/watch?v=Acxbx-DUkL4 och började fundera på om jag skulle kunna byta ut traditionella protein källor mot insekter.
Ju mer jag tänkte på det och ju mer jag kollade på näringsinnehåll (mjölmask,zophobas) så finns det ju som människa ingen ursäkt till att inte börja fasa ut det röda köttet till fördel för någon källa som är både hållbar och bättre i omega-3 omega-6 ratio och likaså aminosyra profilen.
Så jag provade till "brunch" idag att käka mjölmask.
Preppade som så.
mjölmasken får ligga i burk utan foder så dom tömmer sitt innehåll. 24 timmar cirkus.
Skölj under rinnande vatten, låt sedan så mycket av vattnet som möjligt droppa av.
skalla och riv en vitlöksklyfta, hacka en bit chilli och pressa lite lime/citron, socker/salt och en skvätt oyster sauce alt soya. blanda i en bunke.
Hetta en wokpanna så den nästan ryker, använd kokosolja eller annan olja som klarar hög värme och är smak neutral.
Ner med mjölmasken i marinaden, sleva up med hålslev och kasta ner i varma oljan! Dom är färdiga 20-30 sek. Ta dom ur oljan och låt dom dra på hushållspapper en stund. Vill du lyxa, skvätter du på lite LITE sesam olja.
Servera som snacks eller med en skål ris för en lite stadigare måltid.
Jag måste säga att så fort man kommer över att det är en mjölmask så är det fasiken inte äckligt!
2,1 miljarder människor äter insekter varjedag, varför börjar inte vi?
Skulle du ha lättare för det om det tex kom i mjölform? Protein bars? annan form?
Entomophagi, är det för dig?