Allt inför kungspyton, Hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Belzelga:
Hejsan alla ormmänniskor!
       Nu är det såhär att under en ganska lång tid har jag varit intresserad att skaffa mig en kungspyton. Jag har läst på mycket men det är ju aldrig fel att få tips och synvinklar från människor som är mer erfarna. 
Det jag vill veta är vad för typ av värmematta man bör ha och hur det funkar med en sådan då det inte är helt klart för mig, + all typ av utrustning som är bra att ha och hur ofta man bör mata den. Alla bra tips tas gärna emot.
    Tack! 

42
4
MajaL:
Om jag inte har fel så har typ alla värmemattor samma styrka/värme, så köp något i passande storlek som du får tag i. Det kan vara så att det ändå inte blir tillräckligt varmt så en värmelampa kan behövas, vilken watt beror på hur många grader det måste höjas och storlek på terrarium.
Värmemattan ska ligga på undersidan av terrariet (inte inuti), och vara på dygnet runt (om ni inte har ovanligt varmt inne då, eller väldigt litet terrarium).
En fodertång är alltid bra, framför allt dom i metall. Endel använder en plattång som används till matlagning men jag tycker att man lätt tappar fodret och dom är lite för mjuka.
Hur ofta du ska mata beror på storlek på ormen och ålder ?

24
12
Gudisen:
Belzelga skrev:
Hejsan alla ormmänniskor!
       Nu är det såhär att under en ganska lång tid har jag varit intresserad att skaffa mig en kungspyton. Jag har läst på mycket men det är ju aldrig fel att få tips och synvinklar från människor som är mer erfarna. 
Det jag vill veta är vad för typ av värmematta man bör ha och hur det funkar med en sådan då det inte är helt klart för mig, + all typ av utrustning som är bra att ha och hur ofta man bör mata den. Alla bra tips tas gärna emot.
    Tack! 



Är nybliven Kungspyton "skötare" och detta är vad jag har lärt mig här + från en reptil butik nära mig

Värmemattan ska täcka 1/3 av terrariet och ska vara på hela dygnet
Du behöver inte "riktiga" värmelampor. Duger med T8 ljusrör eller compackt lampor. Om du kör med LED så behöver du en värmelampa. Skaffa dig en timer är ett bra tips för belysningen.

Om du har glas terrarie så ska du ha värmemattan under glaset då värmen sprider sig bättre då. Om du har trä kan du sätta fast den i botten med tape.

Terrariet ska hålla 24-26 grader i svala delen och upp till 35 på varma delen underdagen. Under kvällen så räcker det med 22-26 grader på varma delen. 

Det ska finnas två "grottor" då kungspyton är för stor för dom flesta köp grottorna så får du göra en själv. Jag har en av bark och en av en vanlig kruka som jag skar en öppning med en vinkelslip. Ena grottan ska vara på svala delen och andra på varma.

Ogödslad jord eller mossa som du fuktar är bra som underlag i ena grottan. 

Terrariet ska minst vara lika långt som ormen så att den kan sträcka ut sig. Så 130-150cm är bra mått eller om du ska ha en hane räcker väll säkert 120cm

Kungspyton är en ricktigt klumpig orm så alla saker borde vara tunga eller sättas fast på något sätt. Annars kommer ormen flytta på sakerna. 

Detta är vad jag har lärt mig, kan ha lärt mig fel eller uppfattat fel. Happas jag har hjälpt lite iaf
Förlåt om jag använder dålig grammatik eller stavar fel är Dyslektiker

88
153
LunarBallReptiles:

Vill du få hjälp med allt du behöver veta och har ett konto på Facebook så kan jag rekommendera att du ansöker om medlemskap i denna grupp: www.facebook.com/groups/478545918906366/

 

Många medlemmar med många års erfarenhet mig själv inkluderad.

Har fött upp Kungspyton sedan 2007 med ganska bra framgång och om du kikat på skötselrådet här på Terrariedjur så är det skrivet av mig. Finns massor att tillägga till det men det är som en grund för att förstå hur det fungerar lite grann...

 

Mvh Mattias Lundahl

Lunar-Ball Reptiles

www.lunarballreptiles.com

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild