Terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Accaliaz:
Hallöj! Skulle behöva lite guidning trots lusläsande i gamla trådar på många sidor. Vill verkligen ha en B. albopilosum här hemma men hittar inte all info som jag behöver. Ni kunniga spindelägare kanske kan svara på detta? 

Jag har två akvarium här hemma som jag tänkte göra om (ett till å börja med) vilket passar bäst? 60x30x35 (LxBxH) eller 29x29x35? Vill helst använda det större men blir hon stressad då? Tänkte lägga så mycket plantation soil eller torv som möjligt men båda akvarium är ju lika höga så hur djupt kan man fylla? 

Hur tätt bör det vara där uppe? Kan dom smita ut genom en 5mm springa eller ett 2cm hål? (Hålet för Akvariesladdar tex pump) om jag bör snickra ihop ett extra lock under locket. 

Kan man fästa tex mossa på väggen? Eller är det bättre att låta glas vara glas och att "pynta" utsidan med plansch eller något sånt? 

Kan jag ställa in en fusk stengrotta i plast? Eller kan den skada sig på det? Och är en mangroverot och mopani användbart?

Lite konstiga frågor kanske och jag har en bit kvar innan jag verkligen kan köpa en donna men så fort jag har 100% koll så blir det av! Så snälla svara på det du/ni kan och fyll gärna i med mer info oavsett om du tror att jag hört det eller ej. Bättre med för mycket info än för lite ;) 

2966
1645
Hoggaforfan:
Spindlar bryr sig oftast inte hur det ser ut utan är nöjda om de hittar sig ett tryggt ställe.
Naturligtvis ska klimatet passa men det estetiska är för ägaren snarare än för spindeln.

Om spindlar kan smita ut beror på hur stora de är och hur stora hålen är. 2 cm hålet hade jag nog satt igen med silikon och en glasbit. 5 mm hålet hade varit beroende på storleken men viss paranoia skadar inte ;-)

Plastgrotta och rötter etc borde fungera utan problem. 

Mossa på väggarna kräven någon form av bakgrund, antingen bygga själv eller köpa en lösning tex xiaxim, epiweb
Men jag tror den arten ska leva torrt (men är osäker) så det blir nog svårt med just mossa men det finns andra levande växter som borde fungera

Du kan skicka PM till Room_17 på forumet, han har bra koll på släktet.
Du har även www.kryp.forum24.se/ som har en massa bra information.

2
0
Accaliaz:
Hoggaforfan skrev:
Spindlar bryr sig oftast inte hur det ser ut utan är nöjda om de hittar sig ett tryggt ställe.
Naturligtvis ska klimatet passa men det estetiska är för ägaren snarare än för spindeln.

Om spindlar kan smita ut beror på hur stora de är och hur stora hålen är. 2 cm hålet hade jag nog satt igen med silikon och en glasbit. 5 mm hålet hade varit beroende på storleken men viss paranoia skadar inte ;-)

Plastgrotta och rötter etc borde fungera utan problem. 

Mossa på väggarna kräven någon form av bakgrund, antingen bygga själv eller köpa en lösning tex xiaxim, epiweb
Men jag tror den arten ska leva torrt (men är osäker) så det blir nog svårt med just mossa men det finns andra levande växter som borde fungera

Du kan skicka PM till Room_17 på forumet, han har bra koll på släktet.
Du har även www.kryp.forum24.se/ som har en massa bra information.

Hoggaforfan skrev:
Spindlar bryr sig oftast inte hur det ser ut utan är nöjda om de hittar sig ett tryggt ställe.
Naturligtvis ska klimatet passa men det estetiska är för ägaren snarare än för spindeln.

Om spindlar kan smita ut beror på hur stora de är och hur stora hålen är. 2 cm hålet hade jag nog satt igen med silikon och en glasbit. 5 mm hålet hade varit beroende på storleken men viss paranoia skadar inte ;-)

Plastgrotta och rötter etc borde fungera utan problem. 

Mossa på väggarna kräven någon form av bakgrund, antingen bygga själv eller köpa en lösning tex xiaxim, epiweb
Men jag tror den arten ska leva torrt (men är osäker) så det blir nog svårt med just mossa men det finns andra levande växter som borde fungera

Du kan skicka PM till Room_17 på forumet, han har bra koll på släktet.
Du har även www.kryp.forum24.se/ som har en massa bra information.


Tack! Jag tänkte om man kunde bygga en mossvägg på något som sedan torkar men det kanske blir konstigt hehe...


2966
1645
Hoggaforfan:
Accaliaz skrev:



Tack! Jag tänkte om man kunde bygga en mossvägg på något som sedan torkar men det kanske blir konstigt hehe...


Lite lim och torkad sphagnummossa på det?
Om du odlar och sen torkad kanske fungerar men jag gissar att det kan bli ganska sprött och ramlar ihop av spindeln. Men skadar inte att testa ;-)


141
35
GeckoLover99:
Om du vill ha en snygg bakgrund kan du ju hämta lite inspiration från de här insynsskydden som finns i vass/bambu (osäker på vilket, tror de flesta är i vass) sen kan du ju ställa lite levande växter baktill så får du både snyggt och kanske t.o.m. får in nåt gömställe bland växterna :)
kan inte så supermycket om spindlar så det blir väl till att modifiera lite om nåt blev knasigt i förslaget men hoppas du fick lite inspiration iaf, lycka till ;)

4
2
Zumma:
Hoggaforfan skrev:

Lite lim och torkad sphagnummossa på det?
Om du odlar och sen torkad kanske fungerar men jag gissar att det kan bli ganska sprött och ramlar ihop av spindeln. Men skadar inte att testa ;-)


  testa är det värt


1275
1724
Falk:
Först och främst skaffa ett riktigt terrarium :-) då får du en bra luftgenomströmning vilket du inte får i ett akvarium. 
Rymningsrisken är större i ett akvarium då dom klättrar utmärkt på glas.
En håla kan man förbereda själv genom att gräva för hand eller så väljer spindeln själv vars den vill gräva. 
Men du verkar vara på rätt väg tycker jag annars. 

Du kan rota igenom en massa trådar på kryp.forum24.se och få svar på frågor och lösningar på problem och funderingar då allt redan finns att läsa där. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild