Leopard Gecko allmänt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

70
2
Digge:

 

Hej allihop! Har nyligen skaffat en Leopard Gecko som är tre månader gammal. Jag har pluggat lite angående dessa, men det är många olika bud på hur dessa ska skötas. I nuläget så bor den i ett akvarium (54 liters) med en sportlight i taket, samt en värmematta under på ena sidan, med en platt sten ovanpå. Jag har även lite gömställen, ett bad etc. Jag har en glasskål (sån som man har värmeljus i) där det är lite kalkpulver i, där jag även lägger ner mjölmaskarna i. Han/hon ville inte äta de första dagarna, men verkar ha dragit i sig några stycken nu. Jag har inte sett när den äter. Behöver lite tips och råd från er.

- Hur mycket ska jag mata den? Reglerar de det själva om den alltid har mat (mjölmask) i skålen?

- Vissa säger att man alltid ska ge den vitaminer, och vissa säger att man bara ska göra det någon gång i veckan? Har även läst att de kan få för mycket vitaminer. Vad ska de ha för vitaminer etc. Vad gäller?

- Nu så har jag öl karong som jag klippt till i botten (med den färgade delen nedåt), då jag förstått att man inte ska ha sand när de är små. Vad gäller egentligen? Om jag så småningom skulle lägga i "akvariegrus" modell grövre. Skulle den äta den då? För och nackdelar gällande underlag?

- Det där med fuktlåda... Vissa säger att man inte behöver en sån, för än de är ca 6 månader?

- Mata den med syrsor. Jag har syrsor (som en del av mina insekter) men inte som foder. De är stora. Måste man mata dem med syrsor eller funkar det med bara mjölmask? Jag har Blaptic Dubia kackerlackor som jag ger mina bönsyrsor. Kan jag mata den med dessa? All "matinfo" gällande ödlan emottages tacksamt!

Tack på förhand!

Fredrik

  

 


309
239
Gogs:

Du kan gott o väl mata med dubia bara dom är små nog så geckon kan käka dom. Alltid bra att variera lite med mat. Mjölmask är ju ganska fet mat så man kanske ska se det mer som "godis". Bottenmaterialet tvistas det om konstant. Jag och många mer än mig har kört med sand utan problem medans andra propagerar att det är för lätt att de får förstoppning om man använder sand. Men om man har en foderskål som den äter ur så bör den ju ej få i sig något bottensubstrat så då borde du kunna använda precis vad du vill. Vitaminer räcker nog gott o väl om man ger en gång i veckan. Fuktlåda är alltid bra att ha då det underlättar vid ömsning oavsett ålder på ödlan.


70
2
Digge:

Nu har den börjat äta ordentligt. Köpte små syrsor igår och slängde ned ett par stycken i gårkväll. Kunde dock inte se om den ätit någon i morse då de små rackarna håller sig undan. Får göra en ”syrsinventering” ikväll när jag kommer hem. Jag har fixat en fuktlåda, men den verkar inte vara intressant. Hur ofta ömsar de?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild