Sköldis - Västerås vilt levande sköldpadda sedan 2008

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

593
551
Redfoot:
viper66 skrev:
Jag är mer fascinerad över länsstyrelsens slapphet. Det är en invasiv art som ska fångas in. 

Nu har väl svenska politiker och statliga myndigheter aldrig varit kända för sin speed, ja förutom Radiotjänst då. Men jag tror att får de tillfälle nu i sommar så är sköldpaddans dagar räknade, eftersom det nu faktiskt finns en EUlag.
/R

63
135
Ghost:
Jag har för mig att Länsstyrelsen eller någon annan myndighet har försökt fånga in den utan att lyckats. 

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Fånga in den. Lyckas man inte med det så löser 30:06 det problemet. Jag förstår att ett akvatiskt djur kan vara svår fångat men en hygglig skytt knäpper den med lätthet 

412
419
Hadara:

Jag har fångat in en gulbukad som låg på en sten vid havskanten en gång. så himla svårt är det inte om man väl ger sig fan på att fånga in dom.  

Jag såg sköldpaddan och kastade mig rätt ut efter den i vattnet :P Snabba reflexer kommer man långt med. 

Kan inte tänka mig att de gjort ett särskillt bra försök till att fånga in sköldpaddan om den varit ute i flera år. 


64
41
Hymenopus:
viper66 skrev:
Fånga in den. Lyckas man inte med det så löser 30:06 det problemet. Jag förstår att ett akvatiskt djur kan vara svår fångat men en hygglig skytt knäpper den med lätthet 



Att skjuta den är väl onödigt med tanke på att den knappast gör någon större skada av att befinna sig där? Förr eller senare kommer man säkert lyckas fånga in den om man bara försöker.

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Hymenopus skrev:



Att skjuta den är väl onödigt med tanke på att den knappast gör någon större skada av att befinna sig där? Förr eller senare kommer man säkert lyckas fånga in den om man bara försöker.

Nej en tamkatt gjorde nog ingen större skada i Australien heller. Eller paddorna i Australien... 


63
135
Ghost:
Ja den här stora och enormt farliga besten kommer nog orsaka jordens undergång inom bara några månader. Det finns mycket större och allvarligare hot än en ensam liten sköldpadda i en vik. Den gör ingen större skada, låt den leva sitt lilla enkla liv och lägg er negativa energi på något annat istället. Kampsport ska va bra har jag hört...eller yoga :)
Men som vanligt hör på TD så börjar pajkastningen tidigt och själva syftet med tråden att spåra ur. 

64
41
Hymenopus:
viper66 skrev:

Nej en tamkatt gjorde nog ingen större skada i Australien heller. Eller paddorna i Australien... 


På vilket sätt tror du gulbukad vattensköldpadda (eller vad det annars är) kunna göra lika stor skada som agapaddor?
Det är en tropisk art som inte är anpassad till svenska förhållanden, och lider stor risk att styka med förr eller senare under någon kall vinter.
Tycker att det är en aningen osmakligt att föreslå att man ska skjuta friska husdjur som kan få ett alldeles utmärkt liv om någon bryr sig för att ta hand om den, bara för att någon oseriös person släppt ut den (eller ifall den har rymt). Särskilt när man befinner sig på en djurhemsida där folk väl bör vara mån om djurindividernas välbefinnande?

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Hymenopus skrev:

På vilket sätt tror du gulbukad vattensköldpadda (eller vad det annars är) kunna göra lika stor skada som agapaddor?
Det är en tropisk art som inte är anpassad till svenska förhållanden, och lider stor risk att styka med förr eller senare under någon kall vinter.
Tycker att det är en aningen osmakligt att föreslå att man ska skjuta friska husdjur som kan få ett alldeles utmärkt liv om någon bryr sig för att ta hand om den, bara för att någon oseriös person släppt ut den (eller ifall den har rymt). Särskilt när man befinner sig på en djurhemsida där folk väl bör vara mån om djurindividernas välbefinnande?

Så det är bättre att den fryser ihjäl än att någon skjuter den? Där kan man snacka om osmakligt. 

Sen utgör den ingen risk för någons hälsa men med otur så rubbas ekosystemet. Och om någon kastar ut en "kompis" till den så kan katastrofen vara ett faktum 

63
135
Ghost:
viper66 skrev:

Så det är bättre att den fryser ihjäl än att någon skjuter den? Där kan man snacka om osmakligt. 

Sen utgör den ingen risk för någons hälsa men med otur så rubbas ekosystemet. Och om någon kastar ut en "kompis" till den så kan katastrofen vara ett faktum 

Ja nu har den levt i det fria i över 8 år så risken att den skulle frysa ihjäl är nog ganska liten då vi haft några riktigt kalla vintrar under den tiden. Där den lever släpper reningsverket ut varmvatten, antagligen därav att den klarat sig så länge.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild