Riktiga växter i terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Vi har också levande växter till alla spindlar, man får prova sig fram vad som fungerar i just sitt terrarium men gullranka eller andra rankor brukar vara tåliga i fuktiga burkar. 

Jag hör väldigt ofta att man varken kan ha levande växter till spindlar eller större ormar.. Jag använder levande till dom båda och har gjort i flertalet år så viss funkar det om man bestämmer sig för att få det att fungera! Plastväxter är givetvis enklare men samtidigt är levande växter betydligt snyggare samt bra för luftkvaliten i terrarierna :) 

Bra ljus är viktigt för dom flesta växterna! 

Vissa av mina växter står i krukor i burkarna medans andra är planterade direkt i bottensubstratet, en smaksak hur man väljer att göra. 


93
72
RainbowVess:

Tycker ett terrarium utan levande växter är tråkigt! Här har jag mitt stora terrarium där jag har en del växter :)

Jag kan tyvärr inte namnen på någon av växterna men man kan hitta dom överallt :P



De Silvriga bladen klarar sig bra och växer fast de är i skuggiga delen, helt ok faktiskt! Den stora ser ut som den gör för att min ~1,7m långa rutpyton gillar att hänga där xD Jag gillar det, ger det en viss äkta skogs känsla :D inget är ju helt i skogen :)




Dessa är väldigt bra! Även fast hon gillar att åla sig igenom denna djungel så märks det knappt att hon varit där, mina 5800k ljusrör får den här klängväxten att frodas! Min orm klättrar inget på växten i hörnet och den har varit hel i över en månad :)

Har köpt en del på Herpersh och andra på Plantagen :)

Hoppas du får lite inspiration ;)

Edit:Mäter den kalla delens temperatur just nu därför kabeln är där :P


26
1
Mortaxia:
Åh tack för All hjälp.  Men jag undrar om jag ska ta bort jorden och plantera i substratet istället? Planeringsprocessen är ju Inte så bra har jag hört

26
1
Mortaxia:
Mortaxia skrev:
Åh tack för All hjälp.  Men jag undrar om jag ska ta bort jorden och plantera i substratet istället? Planeringsprocessen är ju Inte så bra har jag hört


Planteringsjord menar ja inte planeringsprocessen 


2966
1645
Hoggaforfan:
Vad använde du för jord?

93
72
RainbowVess:
Mortaxia skrev:
Åh tack för All hjälp.  Men jag undrar om jag ska ta bort jorden och plantera i substratet istället? Planeringsprocessen är ju Inte så bra har jag hört


Vet inte riktigt vad som är farligt i plantorna... Möjligtvis viss skadedjursbekämpning? Annars kan du skölja av och plantera i egen jord så borde det lösa sig? :) (Såjord och plantjord borde inte vara farligt :P)

2966
1645
Hoggaforfan:
RainbowVess skrev:


Vet inte riktigt vad som är farligt i plantorna... Möjligtvis viss skadedjursbekämpning? Annars kan du skölja av och plantera i egen jord så borde det lösa sig? :) (Såjord och plantjord borde inte vara farligt :P)

Gödsel är ingen höjdare heller.
Så- och planteringsjord eller egen kompost är tydligen det bästa, vanlig plantjord innehåller för mycket gödning.

93
72
RainbowVess:
Hoggaforfan skrev:

Gödsel är ingen höjdare heller.
Så- och planteringsjord eller egen kompost är tydligen det bästa, vanlig plantjord innehåller för mycket gödning.


Jo kan förstå att konstgjord gödsel kan vara skadligt, bra att påpeka! :)  

2966
1645
Hoggaforfan:
RainbowVess skrev:


Jo kan förstå att konstgjord gödsel kan vara skadligt, bra att påpeka! :)  

Gäller även naturlig gödsel i större mängd.

26
1
Mortaxia:
Tack alla för era svar. Då vet jag lite mer ?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild