Temperament

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

33
1
nilvanas:
Hur är temperamentet på kungsphyton och majsorm? Bits de ofta? Vad är skillnaden gällande skötsel?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Det är två olika arter och släkten så går knappast att jämföra dom två med varandra, olika i nästan allt skulle jag säga :) 

Men som tur är för dig är det nog dom två ormarter det finns mest läsning om på internet, google is your friend! 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=p_regius

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=p_guttatus

Vad gäller temperament på en orm är det mer individbaserat än artgenerellt tycker jag iaf :) 

 

 


1662
779
fluffis:
Du har redan fått bra svar. Det går att hitta otroligt mycket information om de här ormarna som är de två vanligaste i reptilhobbyn. Några skillnader som kan vara värda att ta upp är utseendet. Majsormar är slanka och kungspytonormar är ganska korta och väldigt grova.

En annan skillnad är att ofta är kungspytonormar mer strängt nattaktiva, särskilt vuxna. Yngre individer kan vara mer aktiva under dagarna enligt min erfarenhet. Majsormar är mer skymningsaktiva men kan ibland vara aktiva under dagarna och ibland på kvällar och nätter.

Har man otur så kommer inga av ormarna att vara synliga särskilt ofta i sina terrarier, om man inte är uppe på kvällar/nätter och har ett svagt sken slå att man kan se/skymta dem :) Däremot kan majsormar ha väldigt aktiva perioder under våren när det är parningstid. Särskilt vuxna, eller rättare sagt könsmogna hanar, är roliga att titta på när de far runt i terrariet, även på dagarna.

En annan skillnad är fodret. Kungspytonormar kräver större storlek på fodret. Råttor är vanligt att ge. Vuxna majsormar kan äta flera möss vid en måltid eller gerbiler som jag själv brukar ge.

Båda ormar finns i massor olika färgvarianter om man är intresserad av det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild