Reeves kärrsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
1
Cornelia:
Hej! Har en 3 cm lång reeves kärrsköldpadda som jag köpte i december. Under ca en veckas tid har han inte ätit. Ibland försöker han, väldigt sällan, men utan framgång.
Någon som har tips på hur jag kan göra för att få honom att äta? 
Jag undrar även vad ph-värdet i akvariet bör ligga på? 
Tacksam för svar! 

2966
1645
Hoggaforfan:
Läst skötselrådet?
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=turtles&specie=c_reevesii

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
En bild på boendet kan ibland lösa en del med matstrulare :-) 

Finns flera duktiga här på sköldpaddor så hoppas det löser sig för paddan, dock är en knapp vecka utan mat sällan något att oroa sig för när man pratar reptiler och den typen av djur, om dom har normalt hull och är friska i övrigt såklart. 

5
1
Cornelia:
Skötselråd har jag läst många gånger.. 
Har nyligen upptäckt att hans skal är mjukt, håller på att behandla detta. Kan matvägrar bero på det? 

412
419
Hadara:

Vad har du för UV ljus? Om du säger att han har mjukt skal. 

Lägg ut en bild på boendet och gärna vilka temperaturer du har samt vilken typ av belysning osv. 


593
551
Redfoot:
Är den endast 3 cm lång så är en mjuk sköld inte konstigt. Hur tar du hand om det som du skrev att du skulle göra?
Svara på de frågor som Hadara skrev så kanske ett svar på ditt problem dyker upp.
/R

5
1
Cornelia:
Hadara skrev:
Vad har du för UV ljus? Om du säger att han har mjukt skal. 

Lägg ut en bild på boendet och gärna vilka temperaturer du har samt vilken typ av belysning osv. 



Vattentemp: 26 grader 
Lufttemp: 23 grader 
Solplats: 32 grader 
Jag har en Uv-lampa 50 Hz från Exo terra


5
1
Cornelia:
Redfoot skrev:
Är den endast 3 cm lång så är en mjuk sköld inte konstigt. Hur tar du hand om det som du skrev att du skulle göra?
Svara på de frågor som Hadara skrev så kanske ett svar på ditt problem dyker upp.
/R


Det ser ut som han har nånna fläckar på magskölden. Läste att man kan badda de med jodlösning, så jag håller på med det.
När vi köpte honom sa personen i djuraffären att vi behövde tillsätta kalk. Men då vi redan har ett "väldigt" kalk rikt vatten så behövdes inte det. Men ni i efterhand verkar det som han har kalkbrist, så vi har införskaffat kalkblock i form av en sköldpadda dom vi lägger i. :)

412
419
Hadara:

Sen är det så att den kan ha kalkbrist pga att ni har en väldigt dålig uv lampa som knappt ger något uv. Exo terras spriallampor är jättedåliga och fungerar inte alls till sköldpaddor som behöver gott om uv för att må bra. 

Gå in på skoldpaddsgrejer.se och beställ något av deras HID lamp-paket! HID lampor är det som behövs för att få bra uv ljus :) Dom ger dessutom väldigt mycket ljus till hela akvariumet. Något som ditt akvarium verkar sakna :) 


593
551
Redfoot:
Små sköldpaddor har sköldar som är mjuka, klämmer man lite försiktigt så sviktar skölden vilket är fullt naturligt. Skölden blir inte hård och fast fören den blivit lite större. När butiksägaren berättade för dig att den måste ha kalk så har det inget med mängden kalk i vattnet eftersom sköldpaddan får sitt kalkbehov tillgodosett endast genom munnen, oavsett hur kalkrika vatten ni har. Köp sepiaskal som du bryter itu och som får flyta runt på vattenytan. Dessa skal finns i vilken zoobutik som helst. 
Vilken dagsbelysning har den, då förutom uvlampan menar jag? Den behöver även en ordentlig plats att kunna krypa upp på för att sola och torka






Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild