Panosz skrev: Förlåt mig för sena svaret.
Sant du har ett mycket bra poäng där Hadara
men hur blir det med regel runt om dom finns inte väll i formplyfa så man får fuktsäkra fast inte lika mycket.
aha det visste jag inte att det kan hända, får ta o lägga nått så den höjs några cm från golvet.
Ang belysning har jag tänkt mig
4 st av dom hära största modelen
(Har dock inte kommit fram till vilken lyssrör man ska köra på armaturen )
www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-D-Markt-IP65-2000021567/Länken funkar inte som du skicka. Men kommer en 70W kunna ta tempen till 40-43 grader på solplatsen ?
hur stark ska lampan av keramisk värme va ?
Du kan ha reglarna på utsidan av terrariumet :) Bir inte lika snyggt men de går ju att måla dom.
Gå in på sköldpaddsgrejers hemsida och tryck på HID paket så ser du erbjudanden där. En 70W tycker jag räcker tillsammans med en keramisk. Du kommer upp i typ 37 grader med HID lampan, så det är därför jag skrev att du också behöver en keramisk eller något brevid för att komma upp ytterligare lite i temperatur :)
Armaturet du länkar till på Biltema är till T8 rör. Jag hade köpt T5 istället, de blinkar inte för reptilernas ögon och de ger mer ljus. Sen finns det dagsljusrör som man kan beställa på nätet. www.lamportillallt.se/lampform/lysror/bio-vital-lysror-t5-eq-1450lm-21w958-g5-849mm.html Dessa är bra!
Tänk på att höja terrariumet mer än bra några centimeter från golvet,, De behöver vara god luftgenomströmning under terrariumet. Jag har sett folk göra misstaget att ha för nära golvet och sen var golvet helt förstört.