KP fått eksem??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
6
Patrik_Mk:
Hej,
en av mina KP har fått konstiga utslag mellan fjällen. Jag har undersökt det noggran och det ser inte ut att vara ormkvalster så långt jag kan bedömma. lyfte försiktigt på fjällen och det fanns inget konstigt under annat än den här konstiga utslagen. Hon är ren och fin annars längst magen, runt ögonen och därbak.
är det någon som vet om vad det här kan vara?


141
35
GeckoLover99:
Inte så välutbildad just kring ormar, men tänkte ändå komma med ett förslag. Skulle kunna ha att göra med bottensubsrat, kan ju vara så att det ger irritationer i huden vilket kan hända på andra herptiler har jag hört, vad har du?

24
6
Patrik_Mk:
jag har exo-terras torv och reptibark och lite av deras skogsmossa. Jag kan bara inte förstå om hur det kommer sig att hon inte har irritationer på känsligare ställen som runt ögonen och under längst magen. Hon kan inte ha brännt sig på, för jag har inte någon varm lampa eller sten. Har inte heller inte överdrivet fuktigt. Jag mailade bilderna till en reptilvetrinär så får man se vad dom svarar.

141
35
GeckoLover99:
Ja det låter ju konstigt :/
om man matar med levande foder kunde det ju också vara det, men utöver det så kan jag bara komma på en sak och det skulle väl ha varit om hon legat emot nåt hårt och fått märken av det, men först och främst så är ju ormar inte så känsliga för det och sen skulle dem nog inte vara så utspridda heller.. Tror nog det var ett bra beslut att kolla med veterinär, dem kanske kan ge något mer utförligt och exakt svar.
Om du känner att du vill så får du gärna tala om hur det går så vet man ju vad man ska hålla koll på när/om man själv råkar på nåt liknande nån gång. Lycka till!

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Den ska inte se ut sådär då? Finns ju alla möjliga varianter på kungspytons menar jag :) Om det kommit efter öms? 

Liknar annars någon typ av röta, fjällröta eller liknande men väldigt svårt att säga på bilderna. Ligger den på fuktigt bottensubstrat? 


24
6
Patrik_Mk:
Efter mycket funderingar kring det mesta och sökande på nätet och tips så kom jag just fram till att det är just någon sorts röta.
Jag har aldrig matat med levande djur, bara upptinade. Fuktigheten är jag försiktig med just för att förhindra problem. Har sprayat väldigt sparsamt på botten inne i gråttan vid ömsning. Annars så sprayar jag bara runtom yttre sidorna på botten och mindre runt grottan. Hon har ingen utslag alls längst magen.
Kom också på att hon sedan sept förra året har bara ömsat i bitar, jag trodde att det var pga att hon var liten och hade tunn hud. Så vad än det är så måste det ha varit med henne hela tiden men blev inte synligt som små prickar förens senaste veckorna. Sist för 4v sen så hade hon problem med att ömsa allt så jag hjälpte till med att stryka henne med blöta händer och gnida bort det sista försiktigt.

Hittade en hel del på nätet och att det är inte så ovanligt med röta/bakteriell hudinfektion. Botet som många använder är en sorts jodbaserad desinficering som är till för att behandla hudinflammationer. 2% i vatten och bada ormen i det några ggr i veckan en period. Jag ska iallafall till vetrinären o få en diagnos först.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild