Herptek ...bra/dåliga?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

382
36
MariBarita:

Finns det nån på detta forumet som har erfarenhet av Herptek?

Håller de luftfuktigheten bra? Håller de värmen bra?


102
1
dragster:

Generellt sätt anses väl herptek va terrariernas rolls roys. Dock är dom dyra jämfört med många andra. Plus är väl att dom e stapelbara och lättstädade.

Lite halvsvåra o få tag på nya i sverige med. Tror dock reptilcenter tar upp beställningar i detta nu. 


382
36
MariBarita:

Jag såg att zooab i löddeköpinge kunde ta hem sådana.

Ett 60x60x50 kostade ca 1800kr


102
1
dragster:

Ja de vet jag. Men tar dom hem om man bara beställer ett? 


382
36
MariBarita:

Ingen aning, det tog jag bara för givet.


102
1
dragster:

Har för mig att de va så innan iaf att dom bara tog hem beställningar när dom fått ihop ett antal.. Men har ju förhoppningsvis ändrats..


456
200
isdrake:

Jag har haft fyra stycken av den största modellen och tycker dom är jätte bra. :) Grymt skönt med ett terrarium man faktiskt kan bära utan problem. En person kan i princip bära den största modellen själv det enda bekymret är väl att det blir klumpigt. Jag törs inte svara på hur bra dom håller värmen dock eftersom jag hade mina staplade (vilket sådeles blir en terrarievägg) så dom värmde varandra. Vet inte hur bra en ensam står sig.

Jag kan rekommendera deras burkar. Men som med allt annat så har dom sina nackdelar. Om man bara installerar ljuset som det är tänkt blir det rätt mörkt. Det finns bara plats för ett lysrör som delvis är täckt av plast och nät.  Beroende på vad du har tänkt ha för invånare så kan det behövas en del tweekande. Jag borrade hål och satte lysrören på insidan istället.

Ett problem jag hade var att plasten sviktade av tyngden från substratet (går åt en hel del i dom stora) så jag lade plankor imellan bunkarna som extra stöd.

Men för övrigt är dom toppen. Lätta att stapla, lätta att bära, snygga, lätta att rengöra osv. :) Lite väl dyra dock.


456
200
isdrake:

Kan också klargöra att Zooab i Centersyd inte finns längre så den sidan du kollar på är inte aktuell. Affären heter numera Djurmagazinet. Dom har fortfarande bra med reptilgrejer så det är mycket möjligt att dom fortfarande tar hem Herptek.

Dock så tar både Djurmagazinet/Zooab och Reptilcenter bara in herptek någon (några?) gånger per år ifall dom fått tillräckligt med beställningar. Ingen av dem tar antagligen inte hem ett enstaka till dig sådär rakt upp och ner.

Ska även finnas en affär i Danmark som tar in Herptek men vet inte hur deras rutiner ser ut.



126
6
AjPaj:

Såg några Herptek (eller rip-offs) på senaste Stockholmsexpon i September. Om inte annat så finns ju många kunniga på plats på mässorna som kan veta vart man kan få tag på burkarna.

ddr:

Vill du inte ha herptek så kan du kika på procages.
Lådor i plast som är hopfällbara.
Tittade på dom nere på Hamm och blev mäkta imponerad.
En av finesserna jämfört med Herptek  är att du kan justera ventilationen i dom väldigt enkelt.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild