Skorpioner i kollektiv!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
3
MrBoll:
Hej!

Helt ny på detta område. Ska skaffa mig två skorpioner till mitt terrarium som jag skaffat. 
Har ni några tips på nybörjare skorpioner man kan ha tex två stycken av i samma terrarium?
Lite sugen på Pandinus Cavimanus, men vet inte om de funkar att ha två i samma terrarium. Har hört lite olika just ang Cavimanus. Skulle bli jätteglad för lite tips ni som vet ? 
(Pandinus Imperator vet jag ska funka att ha, men de verkar svåra att få tag på just nu)

/Andreas

196
268
NickeJ89:
Hej.

Välkommen in i en värld med fantastiska djur!
Några släkten som är lämpliga att ha i kollektiv och även är bra för nybörjare pga låg giftighet är skorpioner inom Scorpiops, Cheloctonus, Hadogenes, Iomachus, Liocheles, Opisthacanthus, Heterometrus och som du själv skriver, Pandinus.

Dom två vanligast arterna är Heterometrus och Pandinus. Har själv ett flertal Heterometrus-arter.

Jag håller 1.1 Pandinus cavimanus, 1.1 Heterometrus swammerdami och 1.1 Heterometrus petersii utan några som helst problem. Oftast är det vid parning som det kan gå fel, just med att honan dödar hanen. Har läst någonstans att runt 40% av arterna, eller om det var 40% av alla totala parningar, som slutar med dödsfall. Ser man bara till att dom får mat som dom ska, så är det inga problem :)

6
3
MrBoll:
Å tack för dessa tips och all info ?
Får se vilken art de blir nu då men kommer införskaffa mig de snarast. 
Har blivit riktigt fascinerad av just skorpioner så detta är nog bara början för mig ?


741
681
Binks:
Jag har för mig att de var någon/några som höll Buthus martensii i ett rätt stort kolletiv av.. många.
Kan vara något att kolla upp.
Kanske någon av de gamla "kryp"-folket som minns vad de var som Phalagorn höll?

55
24
Mona:
Binks skrev:
Jag har för mig att de var någon/några som höll Buthus martensii i ett rätt stort kolletiv av.. många.
Kan vara något att kolla upp.
Kanske någon av de gamla "kryp"-folket som minns vad de var som Phalagorn höll?


Jag hade 2 Mesobuthus martensii och vet att Herpers choice har flera stycken ihop. funka bra. bara kolla så att de äter allihopa.

196
268
NickeJ89:

Man kan nog hålla dom flesta kollektivt.
Vet att nisse8888 här på TD håller flertal olika arter av Hottentotta,
fast dom inte är "rekommenderade" att hållas tillsammans.


17
17
nisse8888:
Med kollektift hållande finns alltid risker det måste man ha i åtanke. 
Dem 3 vanligaste händelserna där det blir kanibalism är
1, när det inte är adult djur som ska ömsa, lätt att den som ömsar blir middag, har hänt mig själv 2 gånger, hottentotta salei och h Petersii .
2, djuren får ej tillräckligt med mat. Jag personligen har alltid ett par mjölmaskar i kollektiv burkarna för att minimera risken. Ja dem får syrsor o kackisar med men har ej det i burkarna konstant.
3. För dåligt med gömställen. Alltid försöka ha minst 2 gömställen per skorpion håller jag som tumregel. 

Dem arter jag själv har är inga direkta nybörjare arter förutom h Petersii .
dem andra jag håller kollektift är det blandat skrivet om men här funkar det kanon.
parabuthus liosoma 1.2
parabuthus  translicius 1.1
hottentotta jayakari 1.1
hottentotta trilinaeatus 1.2
hottentotta salei 1.1
hottentotta hottentotta 0.2
hottentotta hottentotta burkinafaso 0.2
hottentotta bucharensis 0.0.2
hottentotta flavidulus 0.0.2
titiuys stigmurus 0.2.3
heterometrus Petersii 1.1 och 0.0.4




6
3
MrBoll:
Vilka bra tips och råd. Bra att höra från folk som vet :)

6
3
MrBoll:
Har nu skaffat två Pandinus Cavimanus. Fick hem dom idag. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild