Kinesiska salamander

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

45
6
jny72:

Nu har sonen införskaffat 2 st eldbukssalamander. Jätte söta. Vi har tillsammans läst på ordentligt, men saknar info om matning. Vi vet vad de behöver äta. Men var ska man lägga maten? I vattnet eller på land?

En till undran: I djuraffären hade de al?spån som land del, vi har stor sten och en stock. Funkar det också?

 


382
36
MariBarita:

Daggmaskarna eller ja bitarna av daggmask läggs i vattnet framför salamandern, håll koll på att den äter upp allt, annars tar man bort överflödig mat med en pincett/håv.

Sten eller nån akvarierot är bra landdelar (ibland kan de även gå upp och sätta sig på innerfiltert)


45
6
jny72:

Tackar. Har köpt metmask. Men de har inte ätit. Men de kom till oss i fredags, så det måste antagligen vänja sig först.


126
6
AjPaj:

Hur ofta de äter beror på temperaturen i vattnet. Ha gärna en sån där digital inom- och utomhustermometer med utomhussladden i akvariet så kan du se hur temperaturen förhåller sig till luften. Jag har mina eldbuksakvarier i köket och där kan lufttemperaturen variera mycket, men eftersom jag inte har någon pump i vattnet beror vattentemperaturen enbart på avdunstningen och lufttemperaturen, och det tar lång tid innan vattnet ändras om luften blir varmare.

Det kommer snart komma upp ett faktablad om kinesiska eldbukar, det kan du hålla utkik efter!

 


45
6
jny72:

Det är ca 18 grader i vattnet. De har ännu inte ätit. Ska prova idag. Ser framemot mer info ang kinesisk eldbukssalamander.


382
36
MariBarita:

Avvakta nån dag till.

Om de är svåra att få att äta så försök med röda mygglarver (det ska helst inte ges men för att trigga igång aptiten så borde det att gå bra)


45
6
jny72:

Ok, ska prova imorgon. Har myggisar i frysen. Som jag ger mina fiskar ibland. Har även tubifex, kan jag ge det?


382
36
MariBarita:

Röda mygglarver / tubifex är allergiframkallande för vissa människor, samt att det är risk för att de för med sig parasitägg och tungmetaller och annat skit och de innehåller väldigt lite näring MEN de är som godis för fiskar och groddjur och ges endast som det; godis!

Om salamandern är kinkig i början så försök med att ge den ngt gott som mygglarver/tubifex men avvakta några dagar, en vuxen salamander ska ha mat ca 2-3 ggr/veckan så det är ingen risk att den svälter.


126
6
AjPaj:

Tubifex kan vara lite litet så att de har svårt att uppfatta det i akvariet. Jag ger mina salamandrar mat i en burk vid sidan av akvariet för att kunna se att de äter ordentligt. Detta är varken att rekomendera eller avråda egentligen, för det finns lika många för och nackdelar med det. Om du ger frysta mygglarver måste du ta bort de som inte åts upp efteråt, vilket kan vara jobbigt beroende på bottensubstrat. Levande daggmask triggar i alla fall igång mina kineser, men tänk på att du kan behöva klippa dem i lagom storlek för att de inte ska sticka ut ur munnen på en salamander och så tar en annan tag i andra änden.


382
36
MariBarita:

Överbliven mat eller avföring kan tas bort med en slamsug, (det är så jag städar 1 gång/veckan till mina klockgrodor :D ) men om du matar med mygglarver och ser att det ligger kvar i burken efter nån timme så får du ta bort det.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild