Herpetologisk förening Västmanland?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

953
1840
peter54:
Ghost skrev:
Härligt med sån respons på kort tid! Men, ska jag försöka ta reda på hur vi går tillväga osv eller är det nån annan som känner att den har lust att kolla upp saker?


För att starta en förening behöver man vara minst tre så att man kan bilda en styrelse, den består av ordförande, kassör och sekreterare. Till en början bildar man en interimstyrelse, alltså en tillfällig styrelse. Därefter sätter man upp stadgar för föreningen. Hur man gör det och vad som ska stå i stadgarna finns att hämta hos exempelvis skatteverket.se

När man skapat stadgar så kan man hålla ett årsmöte, föreningens högsta beslutande organ. Vad som ska tas upp på årsmötet ska finnas i stadgarna, men bland annat väljer man styrelse och andra funktionärer och beslutar om vem som är firmateckare osv.

55
24
Mona:
också västeråsare

34
14
gecko01:
Mona skrev:
också västeråsare

Får hoppas många Västmanlänningar är tillräckligt intresserade :)

8
4
Donnovan:
jag med tycker det vore kul


34
14
gecko01:
Tycker personligen att vi intresserade borde träffas och diskutera kring detta om vi är tillräckligt intresserande för att anordna detta. Tycker någon som mig? För jag skulle tycka det vore kul att kunna anordna träffar & mässor som kan bli förhoppningsvis liknande de i stockholm som jag förstår är de största =)

9
14
Warsito:
Västerås har haft en förening fär en herrans massa år sedan. Men det ran ut i sanden då vi bara var några få som kämpade på & försökte hitta på aktiviteter. Hemskt tråkigt att det blev så.?




Medlem i DHF
263
355
McPede:

Warsito skrev:
Västerås har haft en förening fär en herrans massa år sedan. Men det ran ut i sanden då vi bara var några få som kämpade på & försökte hitta på aktiviteter. Hemskt tråkigt att det blev så.?





Tyvärr är det väl lite så föreningslivet ser ut idag, mycket vilja och idéer, men ingen som egentligen vill jobba ideelt.


953
1840
peter54:
McPede skrev:


 

Tyvärr är det väl lite så föreningslivet ser ut idag, mycket vilja och idéer, men ingen som egentligen vill jobba ideelt.



Detta är tyvärr alla döda föreningars öde, Årsmötena besöks av allt färre för varje år som går och till slut är det bara kärnan kvar, de tre som utgör styrelsen och byter stol med varandra. Varje förening behöver minst en stark eldsjäl som förmår engagera och entusiasmera medlemmarna så att alla tycker att det är kul, annars dör föreningen snabbt.

Nätet är en av de stora bovarna i dramat. Folk tycker att det räcker med webbkontakterna och går inte på fysiska möten. Innan internet blev var mans domän fanns tio gånger fler intresseföreningar än vad det gör idag.
ddr:

peter54 skrev:


Detta är tyvärr alla döda föreningars öde, Årsmötena besöks av allt färre för varje år som går och till slut är det bara kärnan kvar, de tre som utgör styrelsen och byter stol med varandra. Varje förening behöver minst en stark eldsjäl som förmår engagera och entusiasmera medlemmarna så att alla tycker att det är kul, annars dör föreningen snabbt.

Nätet är en av de stora bovarna i dramat. Folk tycker att det räcker med webbkontakterna och går inte på fysiska möten. Innan internet blev var mans domän fanns tio gånger fler intresseföreningar än vad det gör idag.



Tyvärr är nog internet den största boven i dramat, precis som du skriver Peter.

Det gäller ju att försöka tillvarata medlemmarnas intressen genom intressanta aktiviteter och gärna tidskrifter.

Dock blir det lätt en negativ spiral om det saknas eldsjälar.

 


741
681
Binks:
På DHF´s möten brukar de vara "Järngänget" som dyker upp men senaste mötet var de ett gäng helt nya som dök upp vilket var jävla roligt.
Som jag kände på de mötet då var att kolla vad de nya kan vara intresserade av i form av föredrag, aktiviteter och deras intresse inom våran stora hobby.

De är nog de som gäller även att man lär vara väldigt felxibel i vad alla har för intressen inom föreningen.
Sen att faktist få saker gjorde.
Bestäm datum för olika saker och sen får man flytta på de beroende på när folk kan, men bara man bestämmer ett datum.

Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild