Kvalster

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

32
0
Pytonfidde:

Har dom ivomec så är det bra. Det är injektionsvätska men man ska blanda ut det i vatten. 10ml till en liter vatten. Både till orm och terrarie. Ska verka i 5 min på ormen sen skölja av. Behandling ska ske var 4e dag i minst 6 veckor. 


1663
779
fluffis:

Jag har samma information som Pytonfidde med undantaget av doseringen. 0,5-1 ml Ivomec blandas i 1 liter vatten. Det gäller Ivomec 10 mg/ml. Man blandar det i en duschflaska och sprayar ormen och sköljer av efter 5 minuter. Det är viktigt att sanera terrariet och ha sparsam och enkel inredning, tex tidningspapper i botten och gömställen av plastburkar eller papp/kartong som man kan byta ut var fjärde dag när man behandlar ormen. Detta är viktigt för att kvalsterna inte ska kunna gömma sig och sina ägg i inredningen. Det är viktigt att behandla i minst sex veckor även om man inte ser några kvalster. Det enda som inte ska behandlas med ivomec är vattenskålen. Använd diskmedel till den istället.


19
18
gorgen1:

1ml Ivomec per liter vatten är det !


190
13
hambergaren:

Tack för era svar!

Har fått tag i en veterinär nu som sa att jag skulle köpa frontline och städa terrarierna med.
Sedan skulle han kolla upp lite mer om vad som fanns att ta till ormen mot kvalstren. Troligen får jag ivomec då.

Men håller nu på att bada mina 2 ormar i sopa.
har gjort iordning 2 plats lådor som de kommer få bo i tills de är fria från kvalstren. då de blir lättare att rengöra dem var 4e dag. 

Någon som vet om kvalsten dör av en gång med frontline i terrariet eller ska jag spraya det fler gånger?  tänkte torka ur dem med sopa också. Då det är så stort terrariet till Boan.

 


190
13
hambergaren:

Om de vanliga terrarierna står tomma i 1 månad. Är det fritt från levande kvalster då?


1663
779
fluffis:

Bra att du använder plastburkar. Det är betydligt enklare att rengöra som du säger. Du kan använda frontline till ormen också men var försiktig för det är ett starkt medel för ormar. Ta en fuktig trasa och spraya den med frontline. Låt ormen krypa genom trasan. Klart.

De vanliga terrarierna...   Jag hade nog tömt dem, sprayat med frontline, torkat av med en fuktig trasa och sen låtit dem vara. Kvalster överlever inte utan en "värd" (ormen alltså) i mer än 40 dagar.


32
0
Pytonfidde:

Ojj. Ja fel av mig. 0,5-1.0 ml enligt mina papper från vetrinären. 


190
13
hambergaren:

Okej tack igen för alla svar. Nu börjar jag få lite koll på hur jag ska göra.
Faktiskt svårt med veterinärer som kan något om reptiler. finns ingen häromkring, har ringt flera stycken. Endel säger de vet inget och de andra är väldigt osäkra på hur man gör.

Föresten ska man använda frontline var 4e dag på ormen med då? fått för mig att frontline håller rätt länge på djuret. 


1663
779
fluffis:

Konstigt att du inte får tag i en veterinär som kan reptiler. Jag har ingen på orten där jag bor heller men jag har hittat en ca fyra mil bort och i Skåne räknas det som långt! :)

 

Är det två ormar du har eller har du fler? Behandlar du båda? Det hade jag gjort om de varit bredvid varandra.

Jag föreslår att du behandlar ormarna med frontline var fjärde dag tills du får Ivomec.


190
13
hambergaren:

Det är 2 stycken och jag behandlar dem båda. De va i 2 olika rum men tänkte det är likabra för inte kul att bli av med det på boan och sen har jag det på den andre med för då är det igång igen.

Veterinären skulle kolla upp om jag bara kunde använda Frontline och inte Ivomec. Men får se om han hittat något om ivomec på måndag.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild