Orm som inte sväljer bytet helt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

197
111
Wirre:
Läste om Pytonormar på Wikipedia för äldsta grabben. 
sv.m.wikipedia.org/wiki/Pytonormar
En mening fick min uppmärksamhet:
Som nästan alla andra ormar sväljer den sedan bytet helt.

Jag har aldrig hört talas om någon orm som inte sväljer bytet helt. Så frågan är om skribenten uttryckt sig lite märkligt eller finns det någon art som faktiskt äter delar av sina byten?

214
333
MartinJ:
Det finns åtminstonde en art som, när den äter krabbor, sliter bort benen och sväljer varje ben var för sig. Den är med i ett inslag i någon av BBCs dokumentärer, men jag minns inte om det var Planet Earth, Life, eller Life in cold blood.

I brist på ett ordentligt BBC-klipp erbjuder jag detta istället:
www.youtube.com/watch?v=TCsYg3KH5yY
en.wikipedia.org/wiki/Fordonia_leucobalia

197
111
Wirre:
Det var som fan!
Inte nog med att den delade på bytet, den åt krabbor. Krabbor är nog ett av dom sista djur jag kunnat tänka mig som en orm skulle äta.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Wirre skrev:
Det var som fan!
Inte nog med att den delade på bytet, den åt krabbor. Krabbor är nog ett av dom sista djur jag kunnat tänka mig som en orm skulle äta.


Många ormar är opportunister och äter när tillfälle bjuds, då kan menyn vara väldigt bred! Det som råkar gå förbi helt enkelt :)

Vad jag vet så sväljer alla ormar sina bytesdjur hela.  


214
333
MartinJ:
Wirre skrev:
Det var som fan!
Inte nog med att den delade på bytet, den åt krabbor. Krabbor är nog ett av dom sista djur jag kunnat tänka mig som en orm skulle äta.

Jag håller det, det är inte det första bytesdjuret man tänker på. Å andra sidan går de hand i hand i detta fall (dvs. de äter just krabbor regelbundet då arten har ett effektivt sätt att faktiskt lyckas äta upp dem).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild