"Tama" pinnar?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

741
681
Binks:
leedragon skrev:

nää tror det är spindlar du tänker på.



Såklart jag vet att spindlar är giftiga, men jag vet även hur en spindel serut och de är väl inte direkt likt en pinne?

Falk skrev:
Ja det finns phasmider som kan avge ett giftigt sekret likaså vissa millipeder.


Så var de ja!
Tror de var hon "Kryp-damen" som berättade på någon mässa för många år sedan att de var giftiga att ta i med händerna.


356
177
krypet:
Till exempel Peruphasma schultei, den svarta man ser ganska ofta, kan spraya en försvarsvätska som luktar lite som myrsyra. Jag vet inte vilket eller vilka ämnen Peruphasma avger. Den snygga röda Oreophoetes peruana avger ett mjölkvitt sekret när de blir skrämda. Det finns fler arter som har liknande försvar, men dessa räcker väl som exempel.

Om man med giftig tänker på giftiga bett tror jag det stämmer att det inte finns giftiga pinnar. Jag har åtminstone inte hört om någon.

356
177
krypet:
Binks skrev:
Är inte många "pinnar" giftiga?
Alltså inte att jag försöker vara löjlig utan jag har för mig att någon berättat att de faktiskt är giftiga så man inte ska plocka med dem?
Är jag helt ute och cyklar?
Eller har jag blandat ihop dem med nå andra insekter?

Du har inte blandat ihop det. Jag skrev lite om det senare i tråden.

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Falk skrev:
Ja det finns phasmider som kan avge ett giftigt sekret likaså vissa millipeder.


Inte vissa, tusenfotingarnas sekret är överlag mer eller mindre giftigt.


741
681
Binks:
Nej inte giftiga som i bet utan att man inte ska ta i dem.

Men då var det inte pinnar som var giftiga så då kan vi lämna tillbaks tråden till sitt ursprung.


Medlem i DHF
263
355
McPede:
Binks skrev:
Nej inte giftiga som i bet utan att man inte ska ta i dem.

Men då var det inte pinnar som var giftiga så då kan vi lämna tillbaks tråden till sitt ursprung.




Har inte sagt något om bett, skrev deras sekret.

Medlem i DHF
263
355
McPede:

krypet skrev:
Till exempel Peruphasma schultei, den svarta man ser ganska ofta, kan spraya en försvarsvätska som luktar lite som myrsyra. Jag vet inte vilket eller vilka ämnen Peruphasma avger. Den snygga röda Oreophoetes peruana avger ett mjölkvitt sekret när de blir skrämda. Det finns fler arter som har liknande försvar, men dessa räcker väl som exempel.

Om man med giftig tänker på giftiga bett tror jag det stämmer att det inte finns giftiga pinnar. Jag har åtminstone inte hört om någon.



Kristina:
www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiNoOjikOrKAhWJHJoKHalqDBIQFggiMAA&url=http%3A%2F%2Fdownloads.hindawi.com%2Fjournals%2Fjspec%2F2007%2F751047.pdf&usg=AFQjCNF81frh3PknBYDTDW3-o2gLSrssrw&cad=rja

entomologia.net/Operuana/Oreophoetes%20peruana.pdf


741
681
Binks:
McPede skrev:



Har inte sagt något om bett, skrev deras sekret.



Nej men krypet skrev om jag menade bet. :)

2
1
vandrandepinnarnu:
Vill du att pinnarna ska komma när du ger dem mat eller hur tänkte du med tama pinnar.
Vi har fött upp pinnar nu i lite rmer än 8 år och det finns alltid individer som kan uppfattas som mer nyfikna och intresserade.
Indiska pinnar, som är grymt lättskötta att ha att göra med, är kanske inte de som mest undrat vad vi gör även om vi hade en speciell som bodde i en blomkruka i köket bara för att den ville det.

Däremot har vi haft många personligheter bland våra Calcarator   vandrandepinnar.nu/catalog4.2.html
där de kommer fram och dricker vatten när man sprejar på buren och några hannar tar och spatserar runt och undrar vad som är på gång. De är som snälla kossor så det finns alla möjliga personligheter bland pinnar.

Sedan gjorde vi kanske dem en otjänst när vi gjorde denna film om dem 

youtu.be/23abDMqICwY          där vi gav dem egenskaper som de inte alls har utan de är riktigt snälla.

Så, tama blir nog aldrig pinnar helt men att man kan få vissa arter att komma fram och tugga på ett blad som man håller kan fungera med rätt individer.

Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild