Boa - Tips för hantering av vita fjällösa fläckar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Bergelmer:
Har precis hämtat en kungsboa då förre ägaren tappat intresset. 
Är en kungsboa på 11.5 år.

Frakt av ormen gick bra i ett örngott och filt i en låda. har precis städat hela terrariet och desinfekterat alltihopa pga var rätt smutsigt. Efter att han fick ligga i transportlådan ett tag för att lugna sig ifall transporten var upprörande och allt torkat så släpptes han in i terrariet. 

That said, han har flera vita fläckar på kroppen där fjäll har ramlat bort och det ser ut som ärrvävnad nästan. 
Tidigare ägare har smort in med helosan salva och rapporterar att han äter och bajsar utan problem samt humöret är lugnt och fint. 
Man har misstänkt att materialet som han har på "övervåningen" av terrariet ev orsakat fläckarna då det är frigolit som man bränt med eld och sen målat på(med färg som lämpar sig för detta) , dock ej lackat så det har varit svårt att göra rent samt att ömsat skinn fastnat i materialet. 

Nu när jag gjort rent terrariet så har jag pga detta, tills jag gör om övervåningen, lagt ett lakan över denna del för att inte utsätta honom för det materialet nå mer.

Kan de vita fläckarna vara pga frigoliten? 

För lite fukt i luften? Finns ej något fuktsystem i nuläget utan man har sprayat med vattenflaska. 

Bra att smörja in? Är helosan bra isåfall? 

Sjukdom? Spontant känns det tveksamt pga äter och beter sig normalt. Även bra med hull på honom. 

Tips mottages gärna så jag kan ge honom det han behöver på bästa sätt :) 








Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Tycker att det ser läkt ut och hade därför inte varit och smörjt och pillat öht.

Medlem i SHF
537
749
Patch:
Svårt att säga på bilderna... på vissa ser det ut som en hinna och på andra som ärr efter brännskada :(
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild