Vattenlevande djur till paludarium - tips

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

198
112
MoreliaMikael:

Mitt stora paludariumbygge är 90% klart, och ni kan läsa mer om detta här.
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4174&p=1

Nu till min fråga!
Jag har i paludariet en isolerad vattenpartition där jag har tropisk sand, lite stenar samt kommer köra en kamoflerad Repti Clear F150 som innerfilter.
Jag har bestämt mig för att låta bli att använda doppvärmare då trots sin lilla storlek så tar den upp stor plats (vattendelen är så pass liten).
Lägenhetens temperatur ligger på ca 19-24 grader året runt, så temperaturen i vattnet kan förväntas bli 19 grader minimum på vinterkvällar, annars ca 22 grader.

Vattendelen är väldigt grund, och jag kommer inte räkna in den yta som täcks av sanden.
Måtten är ca 100x30x10, så en decimeter i höjd.
Vilka fiskar rekommenderar ni att jag kan använda?
Jag är väldigt erfaren av akvarium (haft ett 450liters igång under ca 15 år) men har kört på större fiskar, som Arowanor, pirayor, stora stim av malawiciklider etc etc.
Inte direkt kunnig när det kommer till små fiskar och dess behov.

Så! Fiskar som klarar av relativt kalla temperaturer, men också väldigt långsamt skiftande av temperaturer mellan 19-25 grader, och som dessutom inte otrivs av att ha grunt i akvariet.

Tack på förhand!


Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Årstids killis är det som passar bäst, de flesta vill ha mjukt vatten med låght Ph gärna under 6. Små växtlekande killis, dvärgtandkarp och teddytandkarp  kan funka. Små fiskar har samma behov som stora. Testa att sök på nano fiskar.

10
9
patrikm:

epiplatys annulatus(clownkilli) behöver inte stort alls, är riktigt fina plus att de gillar surare vatten som det ofta blir i regnskogsterrarium.

www.seriouslyfish.com/species/epiplatys-annulatus/


198
112
MoreliaMikael:

Tack för snabba svar! Ska definitivt kolla in i nanofisksortimentet!

Epiplatys var skitfina. Grejen är att det blir itne riktigt "regnskogsvatten", för vattendelen är totalt separerad från jord, växter etc. Vågade inte fylla så mkt vatten etc i akvariet då jag bor i ett gammalt lägenhetshus (golvet är svagt) och akvariet + möbeln väger 400 kg tillsammans som det är.

Men de kanske trivs ändå!


Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
SgtDeepshit skrev:
Tack för snabba svar! Ska definitivt kolla in i nanofisksortimentet!

Epiplatys var skitfina. Grejen är att det blir itne riktigt "regnskogsvatten", för vattendelen är totalt separerad från jord, växter etc. Vågade inte fylla så mkt vatten etc i akvariet då jag bor i ett gammalt lägenhetshus (golvet är svagt) och akvariet + möbeln väger 400 kg tillsammans som det är.

Men de kanske trivs ändå!



patrikm skrev:
epiplatys annulatus(clownkilli) behöver inte stort alls, är riktigt fina plus att de gillar surare vatten som det ofta blir i regnskogsterrarium.

www.seriouslyfish.com/species/epiplatys-annulatus/



De klara ph 7 enlight seriouslyfish och zoopet.

10
9
patrikm:

du kan ju ha ek eller bokblad i vattnet och runt i terrariet för härlig "botten på regnskogen" effekt,

har du tänkt ut några invånare?


194
165
JoakimLundgren:
Xenotoca Eiseni.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
JoakimLundgren skrev:
Xenotoca Eiseni.

Xenotoca Eiseni är en väldigt rolig fisk jag har själv några men de blir stora 8cm.

194
165
JoakimLundgren:
Fredrik89 skrev:

Xenotoca Eiseni är en väldigt rolig fisk jag har själv några men de blir stora 8cm.


Finns ju även andra roliga levandefödare, någon limia kanske?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
JoakimLundgren skrev:


Finns ju även andra roliga levandefödare, någon limia kanske?


Jag föreslog dvärgtandarp (Heterandria formosa) och teddy ( Neoheterandria elegans) båda är små och tåliga. Jag tror att det skulle funka med små ytvatenfiskar T:ex dvärgbilbuk  ( Carnegiella marthae). Problemet är ju att han har grunt vatten 10 cm djupt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild