Problem med öms

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

47
0
svilenius:

Jag har en liten fransgecko bebis som precis har ömsat, men det är kvar öms på ena foten som geckon inte verkar få bort själv. 

Vad kan jag göra?


126
64
Mikachu:

Håll det fuktigt och lite varmare i terrariet så går det nog av. Om du vill så kan du fukta ner geckon och pilla försiktigt med tex en blöt tops för att försöka få bort det :) Eller om du har en pincett eller kan pilla bort det med naglar/fingrarna.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

har själv lite samma problem, eller hur länge kan en frans unge hålla på att ömsa? 


126
64
Mikachu:

Mina ungar, och vuxna för den delen, brukar oftast ömsa över kvällen/natten. Men om de har lite problem kan det ju ta en extra dag kanske att få bort det sista lilla som sitter på tån, foten eller på fransarna :)


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

okej det är tre dagar sedan jag så att det började bli dags, och igår var halva ödlan ömsad, så svans/halva rygg och tassarna var oömsade, har haft den i fuktig burk nu men funkade inte riktigt verkar sitta ganska hårt, så jag sprayade ganska mycket i burken så det är rejält fuktigt och har satt en exta lampa nu innan släckning så det ska bli lite varmare. Den har ju brukat ömsat över en natt precis som du säger förut, så får se om det hjälper nu 


126
64
Mikachu:

Ja, hoppas verkligen att det hjälper.. :/ Annars får man, som vi sa innan, kanske hjälpa den att pilla lite


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

jag prövade även det igår när jag hade haft den i "ångbad" i en halvtimme men det satt ganska hårt och den lille ville inte riktigt sitta still heller, det hade blivit lite bättre idag tyckte jag det såg ut som men sitter kvar ganska mycket än, så låter den bada lite nu så ska jag pröva pilla med en tops sen, finns det nått mer man kan göra? eller är vetrinär nästa steg?


126
64
Mikachu:

Vad jag vet så brukar det gå med 'ångbad' och pilla, men om det sitter så hårt så.. Vet inte riktigt vad vetrinären kan göra åt saken, men du kan testa att ringa och fråga om hjälp, oftast så brukra de kunna hjälpa en över telefonen :)

Vet att Roslagstull vetrinärklinik ska ha reptilinriktade vetrinärer, ring dom oc kolla :)


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

jag prövade ångbad idag och tops igen, tyckte jag fick bort det värsta så tror det är lugnt :) får ta en kik imorgon igen, fick bort det som var på ryggen och på tassarna men det var fan inte lätt på en sån liten ödla ^^


126
64
Mikachu:

Vilken tur! :) Haha, nä, det är förståeligt att det är svårt när det sitter så hårt på sånna små hoppiga geckos :P

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild