Värmekabel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

190
13
hambergaren:

Någon som vet hur man bäst lägger en värmekabel i terrariet?
Jag har träterrarium och kommer behöva tejpa fast slingorna på botten, eventuellt med aluminiumfolie under då jag hört att det ska leda värmen bättre.

Men ska slingorna ligga tätt i ett område i terrariet eller bättre att ha dem glesare från varandra? 

har märkt att de blir över ca 45 grader då de ligger tätt och jag mätt direkt på kablarna.

kan man använda en dimmer för att sänka värmen om de blir för varmt?



309
239
Gogs:

Det beror ju helt på vad du ska ha i ditt terrarie... Lägger du tätt som du sa så blir det varmare och glesar du ur så blir det lite svalare... Har du djur som kräver högre värme så kör du tätt annars så glesar du ur det. Frågan är om du behöver folie för värmens skull om dina slingor blir så varma. Sen får man ju räkna bort lite värme när bottenmaterialet kommer på åxå. Bäst är väl om du lägger in slingorna löst först och testar hur det blir i just ditt terrarie innan du sen sätter fast dom.


190
13
hambergaren:

Okej jag ska testa och lägga dem lite glesare då får jag se.
jag ska ha Kungspyton, och hade tänkt att få upp en värmeplats på ca 35grader.

 

 


333
97
leolina:

Du kopplar självklart på en dimmer på din kabel så är problemet löst. Dessutom bör du mäta tempen ovanpå bottensubstratet och inte direkt på kabeln. Det går även alldeles utmärkt att ha kabeln under terrariet trots att det är i trä.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild