Hjälp Reeves kärrsköldpadda !!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
5
Theseven89:
hej fått vetat att det är honor och arten är Reeves kärrsköldpadda  och  förra ägarn visste inte vad för kön och vad de var för nån sköldpadda och vad för ålder...  och jag har läst att honor ska ha sand på landsdelen men dom har haft så här i flera år  behöver hjälp vad jag ska göra 

23
0
disel:
Theseven89 skrev:
hej fått vetat att det är honor och arten är Reeves kärrsköldpadda  och  förra ägarn visste inte vad för kön och vad de var för nån sköldpadda och vad för ålder...  och jag har läst att honor ska ha sand på landsdelen men dom har haft så här i flera år  behöver hjälp vad jag ska göra 

  

var finns  den

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Börja med att läsa allt du hittar i både böcker och på nätet, det får bli mitt tips :) 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=turtles&specie=c_reevesii


11
5
Theseven89:
disel skrev:

  

var finns  den


vad för nått ? 

23
0
disel:
Theseven89 skrev:


vad för nått ? 

ja sköldpaddan  som hon frågar om

375
251
Doxster:
Jag förstår inte riktigt frågeställningen, är djuren i din ägo eller frågar du för att ägaren ska komma till rätta med problemet?

Oavsett så är väl genomgång av diverse skötselråd det första som ska göras, t ex här: www.reptilesmagazine.com/Care-Sheets/Reeves-Turtle-Care-Sheet/

2966
1645
Hoggaforfan:
Theseven89 skrev:
hej fått vetat att det är honor och arten är Reeves kärrsköldpadda  och  förra ägarn visste inte vad för kön och vad de var för nån sköldpadda och vad för ålder...  och jag har läst att honor ska ha sand på landsdelen men dom har haft så här i flera år  behöver hjälp vad jag ska göra 

Honor behöver sand att lägga ägg i så en tex glasslåda med sand i skulle behövas. Minst 10cm djupt vill jag minnas.

Förhoppningsvis kommer det svar i tråden men annars kan du skicka ett PM till Redfoot, han verkar ha bra koll på sköldpaddor rent generellt.

593
551
Redfoot:
Tack Hoggaforfan det var snällt sagt. 
Theseven89, du ska tänka såhär när du inreder akvariet. Sköldpaddorna behöver stimulans i form av en undersökningsmöjlig värld att leva i. Växter, tunnel att simma genom, rot, grotta osv osv är något som förgyller deras tillvaro. Ju mer du har av denna inredning desto mindre chans att de börjar bråka.
Nu har du två honor men ett grävbart underlag på landdelen är att föredra eftersom dina djur mycket väl kan lägga ägg utan att du har en hane. Dessutom behöver du inom en snar framtid byta upp dig vad gäller storleken på karet.
/R

11
5
Theseven89:
Redfoot skrev:
Tack Hoggaforfan det var snällt sagt. 
Theseven89, du ska tänka såhär när du inreder akvariet. Sköldpaddorna behöver stimulans i form av en undersökningsmöjlig värld att leva i. Växter, tunnel att simma genom, rot, grotta osv osv är något som förgyller deras tillvaro. Ju mer du har av denna inredning desto mindre chans att de börjar bråka.
Nu har du två honor men ett grävbart underlag på landdelen är att föredra eftersom dina djur mycket väl kan lägga ägg utan att du har en hane. Dessutom behöver du inom en snar framtid byta upp dig vad gäller storleken på karet.
/R


okej tack då ska jag fixa det blir det att köpa inredning hur stor ska karet va ?
just nu har jag ett 100x50x55 275Liter  och ett  80x36x42   121 Liter som jag fick med tog hand om dom för den som hade sköldpaddan skulle he bort akvariumna och släppa ut Sköldpaddorna i naturen . så jag tog han dom istället för att dom skulle släppa ut dom i naturen. tror att dom har haft dom i akvariumet så där i flera år dom har haft Sköldpaddorna. . 

593
551
Redfoot:
Personligen skulle jag använt ett 500l för att få ordentligt med plats för djur och inredning. Du kan ju också ha en extern landdel, då blir det mycket mer vattenyta.
/R
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild