Inackordering av reptiler?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

14
14
TotteCarlson:
Jag har, under en tid, funderat kring att starta en verksamhet där reptilägare kan inackordera sina juveler. Jag varit verksam i den här hobbyn sedan jag var 12 år dvs typ 21 år. I och med barnskaffande och familjebildande har jag haft ett uppehåll från dessa djur i ca 6-7 år, men nu har jag äntligen fått möjlighet att kunna plocka upp hobbyn igen. När jag ser tillbaka på mitt, hittills levda, liv kan jag se perioder i mitt liv där "livet" har "kommit emellan" och djuren inte har fått plats i mitt liv. Jag tycker att det känns väldigt ledsamt att jag har varit tvungen att göra mig med djur, därav uppkomsten till min idé. Många skaffar kanske sina första reptiler på högstadiet/gymnasiet och efter gymnasiet kommer, som bekant, en stor livsförändring för många. Det kan vara studier på annan ort och boende i trång studentlägenhet, det kan vara utlandsresor, jobb och... Ja, kort och gott början på vuxenlivet och en period då det varken finns plats eller tid för djuren. Tänk om det då skulle finnas möjlighet att ackordera ut sina djur till någon som tar hand om djuren fram till att du har möjlighet att ta tillbaka de. Det kan vara under en kortare tid, typ semester, flytt, nybygge etc, eller det kan vara under en längre period. Jag känner själv att jag skulle ha varit väldigt glad om det fanns en verksamhet som erbjöd en sådan tjänst. Hur skulle du göra? Skulle du kunna tänka dig att nyttja en sådan "tjänst"? Kom gärna med tankar, idéer, tips och funderingar. Prov-tänk tillsammans med mig!

1159
626
Temla:
Personligen skulle jag tycka det var jättebra om det fanns ställen där man kunde inackordera sina djur och kunde få garantier för att dom togs väl omhand. Mitt krav skulle dock vara att man har möjlighet att utan förvarning får komma och kontrollera hur djuren bor och mår under inackorderingen (nåt som jag vet att många djurägare struntar i när de lämnar sina djur till olika ställen och tar för givet att de blir väl omhändertagna). 

Jag ställer mej för övrigt högst tvekande till att lämna in djur för inackordering när det bara gäller typ en vecka. De har det mycket bättre hemma i sitt eget terrarium under den korta tiden istället för att utsättas för den stress och ev. missförhållanden som en inackordering kan innebära. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Finns ju ganska billiga webkameror som kan lösa inspektionsbiten annars får du nog öppna kafé med för alla nördar som springer där ;-)

Just nu hade jag inte haft något behov av en sån tjänst men jag vet ju att behovet finns och jag kanske behöver det i framtiden, vem vet?

Odling och försäljning av överskott på foder kanske blir aktuellt då med?

Skulle alla nya djur hamna i karantän först för att unvika kvalster, smittor etc?
Eller det kanske skulle vara krav med veterinärbesiktning innan inlämnande?




478
592
Rottenroth:

Finns en problematik med en sådan organisation.

Karantän, som jag ofta upplyser är oerhört viktigt!

Man skall som minimum karantäna djur i separata rum (helst byggnad) för att undvika kontamination mellan individerna i minst ett halvår för att se ifall sjukdomsfall uppstår eller kvalsterhorder eller annat hemskt visar sig.

Hur skulle man lösa detta om exempelvis 100 kunder kom och inackorderade sina djur? Då behöver du med andra ord 100 olika rum alt byggnader för enstaka djur eller massiva samlingar.

Samt att du gärna inte skall använda samma utrustning mellan de karantänade och de andra, samma kläder ens och gärna spritat av dig alternativt duschat emellan varje gång du går in i nytt rum för att minimera risken för spridning.

Ur min synvinkel skulle inte detta vara en hållbar organisation utan det skulle snabbt kunna bli (bara en tidsfråga) total misär för alla kunder samt den som äger organisationen/företaget så att säga.

Med veterinärbesök som kostar skjortan per djur så känns det som att folk hade tagit mer alternativet att sälja av djuren eller avliva djuren då en student exempelvis inte har råd med sådant besök vid en större samling så vidare du inte har rika föräldrar, vilket majoriteten inte har.


1229
464
leedragon:
har bollat fram och tillbaka med en sånt idee, den  mer praktiska lösning jag kom på är om man säljer djuren att hålla nära kontakt med personen som man sålde den till. chansen är att den personen äventuelt måste sälja vidare den med och då kan man fråga om man kan köpa tillbaka den. Men din idee verkar intressant dock och kanske nåt att ge ett försök.

13
8
Carina_E_B:
Man kan ju låta djuret bo hos annan under en tid på sk foderkontrakt. Då skriver man en uppgörelse om villkoren ex vem som håller försäkring, vem betalar för veterinär etc. Vanliga tillsynen inklusive "logi och mat" står fodervärden för...

1663
779
fluffis:
I grunden en bra tanke tycker jag. Jag har själv "råkat ut" för behov av omhändertagande av mina djur, både när jag bodde 1½ år i Spanien och vid barnaskaffande.

Förutom Rottenroths funderingar kring karantän och hantering av det, vilket jag håller med om, så tänker jag på vem som ska ansvara för en sådan verksamhet? Hyra av lokal osv kommer att kosta och för de som driver en sådan verksamhet så antar jag att de flesta har det likadant som andra, dvs. livet kommer i vägen ibland och även intresset kan komma och gå. Ofta är det eldsjälar som startar något sånt och om den eldsjälen försvinner så blir det svårt att fortsätta. Vi har till och med svårt att hålla igång våra intresseföreningar på vissa håll så jag har svårt att se att en sån här verksamhet skulle fungera i längden.

Det där med fodervärd gillar jag idén av. Då kan man nyttja kontakter man har i bland annat föreningar för att hitta någon lämplig fodervärd. Jag nyttjade själv fodervärd under tiden jag bodde i Spanien men sen ändrades förhlållandet för fodervärden som bad mig att komma tillbaka och ta tillbaka mina ormar :) Tänk om jag inte gjort det? :)

1275
1724
Falk:
Kanske är enklare man lejer en person att sköta djuren i sitt eget hem, dvs man lämnar ut nyckeln.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag tror tanken är god men i verkliga livet svårare att genomföra på ett bra sätt :)

Jag kan bara tala för mig och jag skulle inte använda eller nyttja en sådan tjänst. Jag ser hellre att någon kommer och sköter mina ormar på plats där dom står :) Beror kanske på om man har mycket djur och vad det ekonomiska värdet på djuren uppgår till, kort och gott så skulle jag aldrig lita på någon annan än mig själv och en handfull människor med mina djur :) Men det är min åsikt och andra tycker säkert tvärtemot, som vanligt ;)

Nu har jag endast ormar och dom klarar sig enkelt några veckor utan skötsel och mat, har jag någon som byter vatten och slänger ett öga på djuren klarar dom sig lååång tid :D

 


14
14
TotteCarlson:
Tack så mycket för alla synpunkter, tankar och funderingar. Jag börjar bli mer och mer skeptiskt till min egen idé, och det är väl bra! Det är ju viktigt att se på det från ALLA vinklar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild