Undernärd orm!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

123
68
mallimalli:
Hallå friends of nerds ;)

Igår införskaffade jag mig min första orm, en liten boa-kille på 7 månader, och som nybliven ormägare har jag en del funderingar...

Han är ca 60-70 cm lång och väldigt tunn, är han inte lite väl liten för sin ålder?

(P.s Ursäkta för det extremt fula terrariet. Den här killen var lite oväntad så jag har inte hunnit fixa till det. Det ska målas om och planteras växter allteftersom! 

Kan man blanda kokoshusk och torvmull som bottenströ?)

Här ligger han på en av hyllorna, han har kokoshusk på bottnen av terrariet! 

När jag skulle lägga in honom i sitt nya terrarie så passade jag på att kolla honom lite och då misstänkte jag starkt att han är undernärd! Lite research senare var jag bombsäker på det då hans hud sitter väldigt löst på undersidan, den lägger sig lite i veck... Förra ägaren sa att han fått mat typ 1 gång/vecka...
Hur ska jag mata upp honom? Jag har fått med ett paket med råttbebisar, ska jag mata honom med dom med typ 5 dagars mellanrum, eller ska jag införskaffa pinkisar som jag ger två st av med kortare mellanrum?

För även om man ska låta dom bo in sig i sitt nya place så var han väldigt pigg igår kväll och kröp uppför väggarna till olika hyllor ^^ Så jag tänkte han kanske skulle va pigg på att äta, och jodå! Han tog en råttbebis så nu håller han på att få ner den :D 
(Hur lång tid tar det för dom att få ner den? Han har hållt på en halvtimme och han är inte klar än... Ibland ser det ut som att han tar pauser för han ligger helt stilla... Är det normalt??)

Hur länge ska dom få bo in sig innan jag börjar hantera honom? 

Hur får jag upp luftfuktigheten? Är det bara att spreja runt med en blomspruta i terrariet i nån minut? 

Han har en värmematta men tyvärr är det rätt kallt här hemma då vi har haft problem m pannan, 15 grader är det just nu... Ska jag installera nån mer värmelampa så det blir varmare hos honom? 
Och då kanske vattenskålen avdunstar mer ånga oxå? När vet jag att det är tillräckligt hög luftfuktighet?

Hur länge klarar han sig på lägre temperaturer? Vad kan hända om han bor för kallt?

Jag tror det var allt... 
Alla tips om ormhållning mottages tacksamt! :D

375
251
Doxster:
Mycket frågor, jag ska försöka hjälpa till, men jag poängterar redan nu att jag inte har någon praktisk erfarenhet av just boaormar.

Det är svårt att se på bilden om han är undernärd, eftersom att du inte har en referenspunkt på bilden så är det näst intill omöjligt att se hur stor den är. Väggen kan ju vara en meter hög.

Matning en gång i veckan praktiseras av många, det är ett rimligt intervall för växande individer. Däremot tycker jag att råttpinkisar låter på tok för litet för en orm på 60-70cm. Gå upp i storlek tills du ser en tydlig (OBS! Inte oproportionerligt stor!) "bula" i magen på ormen. Då har du en lämplig bytesstorlek. Du behöver inte mata oftare även om du tycker ormen ser undernärd ut. Den tar igen det.

Hur lång tid det tar för en orm att få i sig bytet är relativt. Vissa är snabba, vissa är långsamma, precis som vi människor när vi äter. En halvtimme låter för visso rätt länge, men låt ormen sköta det där i sin takt. Och det är helt normalt att dom pausar.

Jag säger absolut minimum med 4 lyckade matningar innan du börjar hantera ormen.

Luftfuktigheten sköter du med en blomspruta, eller med en fuktlåda om du hellre vill ha det.

15 grader låter väldigt kallt, vet inte vilken temperatur dom ska ha exakt men upp ska den i alla fall.

Luftfuktighet mäter du med en hygrometer, finns inne/ute-termometer med inbyggd hygrometer på Biltema för 59:-. Du får läsa skötselråd ang. hur hög luftfuktighet du ska ha till just din orm.

Klarar sig är också relativt, men med låga temperature ökar sjukdomsrisken markant.

Lycka till! :)

123
68
mallimalli:
Doxster skrev:
Mycket frågor, jag ska försöka hjälpa till, men jag poängterar redan nu att jag inte har någon praktisk erfarenhet av just boaormar.

Det är svårt att se på bilden om han är undernärd, eftersom att du inte har en referenspunkt på bilden så är det näst intill omöjligt att se hur stor den är. Väggen kan ju vara en meter hög.

Matning en gång i veckan praktiseras av många, det är ett rimligt intervall för växande individer. Däremot tycker jag att råttpinkisar låter på tok för litet för en orm på 60-70cm. Gå upp i storlek tills du ser en tydlig (OBS! Inte oproportionerligt stor!) "bula" i magen på ormen. Då har du en lämplig bytesstorlek. Du behöver inte mata oftare även om du tycker ormen ser undernärd ut. Den tar igen det.

Hur lång tid det tar för en orm att få i sig bytet är relativt. Vissa är snabba, vissa är långsamma, precis som vi människor när vi äter. En halvtimme låter för visso rätt länge, men låt ormen sköta det där i sin takt. Och det är helt normalt att dom pausar.

Jag säger absolut minimum med 4 lyckade matningar innan du börjar hantera ormen.

Luftfuktigheten sköter du med en blomspruta, eller med en fuktlåda om du hellre vill ha det.

15 grader låter väldigt kallt, vet inte vilken temperatur dom ska ha exakt men upp ska den i alla fall.

Luftfuktighet mäter du med en hygrometer, finns inne/ute-termometer med inbyggd hygrometer på Biltema för 59:-. Du får läsa skötselråd ang. hur hög luftfuktighet du ska ha till just din orm.

Klarar sig är också relativt, men med låga temperature ökar sjukdomsrisken markant.

Lycka till! :)



Okej sant, jag ska försöka få en bättre bild på honom när han bott in sig lite! 

Okej, ja dom säger att man ska ha bytesdjur ungefär lika stora som ormens tjockaste del, och det är råttungarna jag fick med! 
Okej, för läste lite på olika forum om just undernärda ormar och då skulle man försöka mata på dom lite oftare för att dom ska växa :)

Ja jo, iom att det är rätt kallt så kanske han är segare än vanligt, så det är därför det tar tid?
Tålamod helt enkelt :P

Ja jag har redan sprejat nåra ggr i terrariet men det torkar ur direkt! 
Sen kanske jag inte ska spreja för mkt om det är för kallt?? 

Boa ska ha ca 25-30°, så den måste upp rejält! Jag vet bara inte hur?? Det är jue kallt runt om terrariet... 
Det är 120x110x60 cm, så det krävs kanske fler värmekällor än bara matta och värmelampa i taket?

Okej, får kanske investera i en sån då oxå :P

Tack för alla tips! Jag har lite att jobba på här känner jag!

2966
1645
Hoggaforfan:
När är pannan lagad? Är det relativt snart så kan det vara bäst om du låter bli att mata tills det är fixat, inte bara att det går långsamt att äta men också långsamt att smälta. 
Musungar låter väldigt litet men alltid svårt att säga bestämt över nätet men jag är ingen boa expert jag heller.

In med växter så höjer du luftfuktigheten. Ta vad du har hemma men finns en risk han tar sönder dem. Tjocka gröna blad och liknande brukar fungera bra.
Du kan även sätta in en låda med något fuktat i tex mossa, dammtrasor eller handukar.
Det estetiska kan du lösa i efterhand.

Isolera terrariumet, frigolit, täcken eller vad du har hemma. Men värmelampa behöver han med ha, i värsta fall en vanlig glödlampa sålänge. 
Blocka inte ventilationen bara.

Matta för allmän temperaturen och en värmelampa bör räcka om ni får ordning på pannan. ;-)

Häv in en mängd löv med så kan han krypa ner under det med. Eller mossa vilket som är lättast att hitta.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag uppfattar det som att du inte erbjuder ormen någon värme överhuvudtaget, förstår jag det rätt? 

Om jag förstått rätt så är prio 1 (bråttom!!) att skaffa en eller flera värmekällor, det är det absolut viktigaste i en reptils terrariemiljö :) Rätt värme alltså, utan det dör djuret en plågsam död. Men som sagt jag kan ha fattat det helt fel, hoppas jag ;) 

Och som doxster skriver är det svårt att se hur stor din orm är utan referens på bilden, men jag skulle säga att din orm är på tok för stor för pinkisar eller små råttor, den bör kunna ta medelstora råttor, eller iaf 100-150 gram, minst :) Man bör absolut inte mata en orm oftare än 1 gång i veckan, personligen matar jag mer sällan än så och har alltid haft friska, pigga och supersnygga djur i mina burkar :) Ormar är ju skapta för långa matuppehåll, det är lite deras grej :) 

Såg nu att du hade runt 15 grader i terrariet :/ Det är väldigt stor risk att din nya orm kommer bli eller redan är förkyld eller har nåt problem med luftvägarna, det låter faktiskt oroväckande för mig måste jag säga utan att kritisera någonting :) 


235
155
Brokensynapse:
För att snabbare lösa värmefrågan är att köra plastlåda i bra storlek och sen köra matten till den. Lättare att värma upp en plastlåda än ett stort Terrarie. 

375
251
Doxster:
Brokensynapse skrev:
För att snabbare lösa värmefrågan är att köra plastlåda i bra storlek och sen köra matten till den. Lättare att värma upp en plastlåda än ett stort Terrarie. 


@malimali: Detta är den snabbaste och billigaste fixen som finns, tills du har ordning på terrariet och allt runt omkring. Men glöm för tusan inte dimmern/termostaten till mattan och en termometer att mäta med!

2966
1645
Hoggaforfan:
Jonas_ skrev:
Jag uppfattar det som att du inte erbjuder ormen någon värme överhuvudtaget, förstår jag det rätt? 

Om jag förstått rätt så är prio 1 (bråttom!!) att skaffa en eller flera värmekällor, det är det absolut viktigaste i en reptils terrariemiljö :) Rätt värme alltså, utan det dör djuret en plågsam död. Men som sagt jag kan ha fattat det helt fel, hoppas jag ;) 

Och som doxster skriver är det svårt att se hur stor din orm är utan referens på bilden, men jag skulle säga att din orm är på tok för stor för pinkisar eller små råttor, den bör kunna ta medelstora råttor, eller iaf 100-150 gram, minst :) Man bör absolut inte mata en orm oftare än 1 gång i veckan, personligen matar jag mer sällan än så och har alltid haft friska, pigga och supersnygga djur i mina burkar :) Ormar är ju skapta för långa matuppehåll, det är lite deras grej :) 

Såg nu att du hade runt 15 grader i terrariet :/ Det är väldigt stor risk att din nya orm kommer bli eller redan är förkyld eller har nåt problem med luftvägarna, det låter faktiskt oroväckande för mig måste jag säga utan att kritisera någonting :) 


Hon har en värmematta. Det är 15C i huset


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Hoggaforfan skrev:

Hon har en värmematta. Det är 15C i huset



Jag såg att det fanns en värmematta, i 15 grader lär en tropisk orm inte klara sig särskilt länge utan att bli sjuk :/ Jag får faktiskt en klump i magen när man håller boa/pytonormar i dom temperaturerna, i min mening är värme det absolut viktigaste man erbjuder sin reptil, före inredning, riktigt terrarium, badbaljor, foder osv osv.. men det är min personliga åsikt i frågan. Speciellt vintertid här i Sverige där det är riktigt kallt!  

Men hoppas det är åtgärdat :) 


123
68
mallimalli:
Hallå! 

Jag förstår ni är oroliga, det är jag med! 
Men jag har som sagt värmematta, och nu har vi fått upp värmen i huset till 20-23° så nu har han minst 20°. Imorgon ska jag införskaffa en värmelampa till honom oxå :) 

Han hade det bara kallt en dag och en natt ungefär, sen så fick han upp tempen lite, men den ska upp ca 7 grader till :) jag hoppas inte han har hunnit bli förkyld?? 
Det konstiga är att han inte håller sig på mattan i botten utan kryper upp till högsta hyllan och ligger där! Har jag fått tag i en rätt korkad orm? :P
Eller stiger värmen även i ett terrarie så det är varmast där?

Okej, ja bilden är väldigt otydlig, jag vill som sagt inte hantera honom än, men han är bara ca 2-3 cm bred som bredast så jag tror råttungar (inte musungar) är rätt lagom, dom är rätt så exakt lika breda som honom :) 
Men jag ska alltså bara mata honom en gång i veckan fastän han är väldigt undernärd? (Ryggraden syns, huden är löst på undersidan och han har typ trekantig form :/) eller skulle var 5e dag funka oxå? 

Tack så jättemkt för alla snabba svar! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild