Odla Vandringsgräshoppor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

160
91
turboadde:

Är det någon som har lite info och tips om hur man kan odla vandringsgräshoppor (Locusta SP)?

Hur lång tid tar det innan dom blir vuxna?

 

MVH Andreas


44
1
snakybite:

Så här odlar jag Locusta migratoria, Argentinska vandringsgräshoppor

Jag har gjort ett terrarie i trä med glasluckor på 200x70x70cm. Jag har ett vanligt lysrör tänt på dagen samt en spot eller två som komplement till uppvärmningen  De har en dagstemp på 25-34 grader.De måste ha tillgång till en eller flera solplatser spotlights. Ljuset och värmen samt mycket mat stimulerar fortplantningen, Själv så har jag spotlights på dygnet runt när jag odlar gräshoppor, samt har lysröret tänt ca 12-15 timmar per dygn dessutom. Använd absolut inte värmemattor som en värmekälla.

Jag hänger upp myggnät som finns på rulle att köpa på Biltema, det är lämpligt att hänga remsor i massor från golv till tak, så att de kan hänga och ömsa. Inred gärna med en massa pinnar och grenar. Jag använder mig av toppdress som bottensubstrat minst 10 cm tjockt lager måste de ha. Substratet skall vara snustorr då du lägger in det, annars så får du kvalster. För min del har det fungerat bäst med att jag har sprayat och fukta substratet där jag vill att honorna lägger sina ägg. Förslagsvis i ett hörn så att de får kläckas ifred. Det området skall hållas mycket lätt fuktigt, för mycket fukt så ruttnar äggen och du får kvalster. Låt det torka ut efter ca en vecka tio dagar. Ta och börja samma procedur med ett annat hörn i terrariet. Från det att honorna har lagt äggen så tar det 10-14 dagar för de att kläckas, allt beror på värmen. Jag ger mina hoppor färskt gräs i mängder på sommaren, tar även och samlar gräs i stora säckar som jag fryser in så att jag har över vintern. De äter även hö, morötter salladskål mm. Det får inte vara besprutat på något vis med kemikalier, de dör som flugor av det. Hemligheten att få dom livsdugliga och näringsrika är att ha mycket hög värme och mycket ljus och mängder med mat. Att tänka på är att gräshoppor äter 50 gånger sin vikt per dag. 

Så i princip så fungerar det som en syrsodling. LYCKA TILL!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild