LP3 skrev:
Imorgon påbörjar jag mitt största terrariebygge hittills, det blir 220x80x80 och ska husera en rutpyton.
Jag ska bygga en egen bakgrund, min första någonsin. Så jag tänkte att det nog är bra att ha input från mer kunnigt folk längs vägen! :)
Idag har jag hämtat måttsågade MDF-skivor (gillar verkligen det här materialet) och reglar, totalt gick det på knappt 1000 spänn, inklusive tillsågningen. Imorgon börjar det roliga!
Bakgrunden tänkte jag göra med fogskum och "klistra" på torv. Jag tror att det blir någon form av större rot som integreras i bakgrunden tillsammans med lite plastväxter. Jag vill kunna plocka bort bakgrunden (för tänk om det blir jättefult!!) men har inte tänkt ut riktigt hur jag bäst gör detta än.. Jag är också lite orolig för att fogskummet sväller och bygger ut väldigt mycket så att det tar upp mer yta än önskat. Jag får nog göra en provbit först och se hur mycket det sväller..
MDF suger åt sig fukt ganska bra vilket sällan är önskvärt inom hobbyn. Vad ska du använda som fuktspärr?
Fogskum på torv är svårt, dels sväller fogskummen inte alltid som man vill, ibland blir det snyggt, ibland inte och sen lossnar torven är min erfarenhet. Ingen lösning jag rekommenderar men verkar fungera för en del.
Provbit är alltid en toppenidé.
Dela upp bakgrunden i mindre sektioner? Bygg tex på tunna frigolitskivor eller liknande som fungerar som en skiva som bakgrunden fäster på. Då kan du ta bort de delar som du inte gillar och låta de delar du gillar vara kvar.
Vikten får vara på bottnen sen lite silikon i kanterna mellan delarna så är det lätt att få bort vid behov.