Alligator in Sweden?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

164
35
anders890:
Crippa skrev:


Om du syftade på mitt inlägg så klarar snappers av vintern, detta är en anledning till varför de förbjöds nere i Tyskland och en del andra länder, att de inte finns ute i europa är väl för att de inte är några jättebra simmare och håller sig till träsk. När temperaturen sjunker går de i dvala och kan leva under isen utan att behöva sträcka sig mot ytan då de kan spara på syret. Det finns några i Sverige som har sina snappers ute under vintern och de klarar sig fint. De kan leva under isen i flera månader. Det är naturligt för dom att det blir kallare klimat och därför väljer en del att dvala sina även i fångenskap.

www.youtube.com/watch?v=rlW9TV6gB_A här är en video när en snapper är under isen och det finns många fler om du behöver se dom!


Det är väl "commonsnapper" som är mycket köldtåligare än alligatorsnapper, bla pga att den lever längre norr ut än alligatorsnapper i USA. Att man kunde ha dom ute året runt i Sverige visste jag dock inte, vore intressant att få veta/se mer om detta!

504
396
Crippa:
anders890 skrev:


Det är väl "commonsnapper" som är mycket köldtåligare än alligatorsnapper, bla pga att den lever längre norr ut än alligatorsnapper i USA. Att man kunde ha dom ute året runt i Sverige visste jag dock inte, vore intressant att få veta/se mer om detta!


Jag skulle inte rekommendera att ha dom ute i -30 som det kan bli högre upp i Sverige. Ja du har helt rätt, alligatorsnappern vill ha det varmare dock är de också rätt köldtåliga och kan klara av lite kallare temperaturer men inte för kallt. Jag håller min inomhus men planerar på att ta ut honom i en stor damm när det blir varmare ute. I Canada är det vanligt att det blir kalla långa vintrar och där hittas de ofta under isen!  Men ska du ha en common snapper utomhus under vintern så måste du ha en rejäl damm med bra djup så den inte bottenfryser!

164
35
anders890:
Crippa skrev:


Jag skulle inte rekommendera att ha dom ute i -30 som det kan bli högre upp i Sverige. Ja du har helt rätt, alligatorsnappern vill ha det varmare dock är de också rätt köldtåliga och kan klara av lite kallare temperaturer men inte för kallt. Jag håller min inomhus men planerar på att ta ut honom i en stor damm när det blir varmare ute. I Canada är det vanligt att det blir kalla långa vintrar och där hittas de ofta under isen!  Men ska du ha en common snapper utomhus under vintern så måste du ha en rejäl damm med bra djup så den inte bottenfryser!


Intressant, kanske får bli något till mitt framtida dammbygge i vår,  och jag gissar på att den bör vara väl inhägnad också?

504
396
Crippa:
Låter bra! Fint med dammar både storleksmässigt och utseendemässigt. Det beror på hur stor snappern är, tror inget djur i våra skogar vill ge sig på en fullvuxen snapper men de är riktigt starka och bra klättrare så man får se till att bygga ett stabilt staket/mur runt :)

164
35
anders890:
Crippa skrev:
Låter bra! Fint med dammar både storleksmässigt och utseendemässigt. Det beror på hur stor snappern är, tror inget djur i våra skogar vill ge sig på en fullvuxen snapper men de är riktigt starka och bra klättrare så man får se till att bygga ett stabilt staket/mur runt :)


Finns det en möjlighet att den flyr? Vad jag vet så är väl alligatorsnappern nästan helt uteslutande akvatisk, vet dock ej om det gäller "commonsnapper" oxå.. För att motverka att dammen fryser skulle man kunna använda en vanlig dammpump, eller gräva väldigt djupt!
Ber om ursäkt till trådskaparen om tråden spårart ur en aning :)

504
396
Crippa:
anders890 skrev:


Finns det en möjlighet att den flyr? Vad jag vet så är väl alligatorsnappern nästan helt uteslutande akvatisk, vet dock ej om det gäller "commonsnapper" oxå.. För att motverka att dammen fryser skulle man kunna använda en vanlig dammpump, eller gräva väldigt djupt!
Ber om ursäkt till trådskaparen om tråden spårart ur en aning :)


Sålänge du bygger en bra mur och att din common inte har vingar så tror jag inte det! Ja det finnns ju massa bra dammtillbehör för att hålla en damm bottenfryst. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild