Bakgrund

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

97
42
Micke81:
Håller på o bygger en bakgrund till mina halsbandsleguaner. Har byggt den i frigolit som jag sedan spacklat med finspackel ( provat en ny metod ). Ska nu måla den. Nu kommer frågan. Jag har tänkt att lacka den så den ska tåla lite när de klättrar. Vad ska jag använda för lack o vart går de att få tag på lacken och hur många lager krävs?? Vart ett par frågor.
Har aldrig lackat bakgrunder förut men tänkte prova nu för bättre hållbarhet.

Mvh Micke 

116
54
Micke76:
Finns vattenbaserad klarlack på Bauhause, både matt och glansig (förslagsvis matt) Hur många lager beror lite på ytan. Jag har gjort som du med mina bakgrunder. Frigolit med väggspackel, sedan har jag målat på det och lagt två lager lack. Det är ju en fördel med en lackad yta om djuren skiter på väggen. Blir lättare att få bort ;) Ligger bilder på min sida. Lycka till!

116
54
Micke76:
"Beckers Decor klarlack" heter den.

2966
1645
Hoggaforfan:
Epoxy vattenbaserad golvlack, valfritt märke i lokal färghandel är nog snäppet tåligare (och dyrare).
1-2 lager

97
42
Micke81:
Stort tack för svaren:)

97
42
Micke81:
Hoggaforfan skrev:
Epoxy vattenbaserad golvlack, valfritt märke i lokal färghandel är nog snäppet tåligare (och dyrare).
1-2 lager


Är lite sugen på att testa det med lim och sand blandat me:) Är de bara hälla sand direkt i limmet o sen pensla på bakgrunden?

2966
1645
Hoggaforfan:
Micke81 skrev:


Är lite sugen på att testa det med lim och sand blandat me:) Är de bara hälla sand direkt i limmet o sen pensla på bakgrunden?

Nja, jag smetar på med händerna sen penslar ut fingeravtrycken med blöt pensel.
Numera har vi även i några % cement (max ~5%).  Testbiten (1-2mm tjock) lyckades vi inte ens bryta av ett hörn på :-P

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976

97
42
Micke81:
Micke76 skrev:
"Beckers Decor klarlack" heter den.

Slipade du mellan lacklagren??

116
54
Micke76:
Micke81 skrev:

Slipade du mellan lacklagren??

Nej, lät det bara torka ordentligt mellan strykningarna.

14
14
TotteCarlson:
Epotex.se har en specialutvecklad akvarie- och terrarielack. Det är ett epoxisystem som heter NM Klarlack FS 023. Jag bygger just nu en krokodildamm till en dvärgpansarkajman och med ett gäng lager bli det otroligt starkt "plasthölje" över alltihop. Strö ut sand, grus, jord eller vad du vill i det översta lagret. Inte ens i stående vatten utlöses några gifter, innehåller inga lösningsmedel som smälter frigolit och dyl.
Lite dyrt men otroligt bra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild