Rutpyton krånglar med maten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

54
18
Davgust:
Hejsan, skaffade mig för ett tag sedan en rutpyton på ca 1.5 år.
Sedan jag skaffade han har han ätit 2 gånger, första gången var det inga problem men andra gången tog det lång tid innan jag lyckades att få han att äta.
Försökte nu igen men lyckas inte få någon matrespons från han, utan han hugger bara i försvar emot bytet men håller aldrig kvar vid det.
Värmen i terrariet ligger på 30-32 grader på varma sidan och ca 24-26 grader på kalla delen.

Någon som har tips på hur jag skulle kunna göra?

Mvh

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Det är den mörka kalla årstiden nu & det är inte alls ovanligt att rutpytons slutar äta eller äter betydligt sämre den perioden, så jag skulle väntat en månad eller så :) 

Hur ofta matar du honom, eller hur ofta har du försökt mata den? Jag skulle inte varit ett dugg orolig om ormen ätit två gånger i din ägo redan, vissa ormar vill helt enkelt inte ha mat så ofta :) 


54
18
Davgust:
Jonas_ skrev:
Det är den mörka kalla årstiden nu & det är inte alls ovanligt att rutpytons slutar äta eller äter betydligt sämre den perioden, så jag skulle väntat en månad eller så :) 

Hur ofta matar du honom, eller hur ofta har du försökt mata den? Jag skulle inte varit ett dugg orolig om ormen ätit två gånger i din ägo redan, vissa ormar vill helt enkelt inte ha mat så ofta :) 


Okej kanske är lika bra att vänta med att försöka mata han då! :)

Väntar ca 1-1.5 vecka mellan matning då han inte är särskillt stor för tillfället och har varit undermatad innan jag fick han.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Davgust skrev:

Okej kanske är lika bra att vänta med att försöka mata han då! :)

Väntar ca 1-1.5 vecka mellan matning då han inte är särskillt stor för tillfället och har varit undermatad innan jag fick han.



Jag förstår :) Det är rätt ovanligt att se undermatade djur i terrarium tycker jag, dom allra flesta ger sina ormar på tok för mycket foder :D Ormar är byggda och skapta för att vara utan mat i långa perioder. 

Jag har även märkt att ibland när ormen anser bytet för stort kan dom hugga som du beskriver, eller så vill den som sagt äta lite mer sällan :) Prova dig fram, men inte för ofta, men orolig tycker jag inte du behöver vara! 


54
18
Davgust:
Jonas_ skrev:


 

Jag förstår :) Det är rätt ovanligt att se undermatade djur i terrarium tycker jag, dom allra flesta ger sina ormar på tok för mycket foder :D Ormar är byggda och skapta för att vara utan mat i långa perioder. 

Jag har även märkt att ibland när ormen anser bytet för stort kan dom hugga som du beskriver, eller så vill den som sagt äta lite mer sällan :) Prova dig fram, men inte för ofta, men orolig tycker jag inte du behöver vara! 


Haha ja har förstått det ochså därför är jag lite förvånad själv :) Okej ska testa med lite mindre byte nästa gång, dock är dom precis samma storlek som de gånger han åt, men skadar inte att pröva! :)
Tack för hjälpen, skönt att höra att jag inte behöver oroa mig! 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Hoppas det löser sig för dig och uppdatera gärna när ormen kommit igång och äter kontinuerligt igen utan bekymmer :) Alltid roligt att följa upp matstrulare! 

54
18
Davgust:
Jonas_ skrev:
Hoppas det löser sig för dig och uppdatera gärna när ormen kommit igång och äter kontinuerligt igen utan bekymmer :) Alltid roligt att följa upp matstrulare! 

Absolut det ska jag göra! :)

488
203
David:
Vad matar du med?
Jag har haft ett par rutpyton som var lite struliga med maten (råttor). När jag erbjöd möss åt de utan problem. 

Kan dock bli lite jobbigt om de bara vill ha möss när de blir större:)

54
18
Davgust:
David skrev:
Vad matar du med?
Jag har haft ett par rutpyton som var lite struliga med maten (råttor). När jag erbjöd möss åt de utan problem. 

Kan dock bli lite jobbigt om de bara vill ha möss när de blir större:)

Matar för tillfället med möss på ca 25-30g tror jag de ligger på, får hem råttor till veckan så ska testa ifall han vill ha det istället! :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
På just svårflörtade rutpytons har det funkat bra med kyckling för mig, det dom flesta matstrularna har kommit igång på igen, men bara prova sig fram :) Men som sagt inte för ofta! Det får ofta motsatt effekt tyvärr. Svårmatade ormar brukar ha lättare för mindre byten tycker jag, men även där finns det säkert undantag :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild