Varför vill våra kp inte äta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

106
64
pillorita:
Nu börjar jag bli orolig , våra kp har inte velat äta något sen vi köpte de :/ 28/11 då va de ca 3 månader 
Våra småttingar :( 
Borde jag oroa mig eller tror ni de kommer igång? 


23
8
Falk92:
pillorita skrev:
Nu börjar jag bli orolig , våra kp har inte velat äta något sen vi köpte de :/ 28/11 då va de ca 3 månader 
Våra småttingar :( 
Borde jag oroa mig eller tror ni de kommer igång? 



när min lille inte ville äta på ett tag, så tog jag en liten mus, tina upp den, sen körde jag på med ganska varmt vatten på musen för att den lite lätt skulle bli varm, sen så skärde jag upp den lite här o där. då vart de matfest :P

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

3 veckor är ingen matvägran för en pytonorm :) Ge den lugn och ro i några veckor och prova sedan igen så brukar dom äta, viktigt att ge ormarna några veckor eller gärna månader av lugn när man kommer hem med dom, alltså inte ta ut dom nånting eller ens öppna terrariet, då fungerar det bäst i längden! :) 

Viktigt är att inte försöka mata för ofta med en orm som strular, det blir ofta kontraproduktivt och ormen kommer bli ännu mer stressad. Försök en gång varannan vecka eller nåt sånt, ännu mer sällan går också. 

Bor dom tillsammans kan även det vara ett stresspåslag för ormar som egentligen är solitära, ensamlevande djur. 


141
109
stefan707:
Tänk på att ett rum med mycket spring kan stressa en orm också. Då kan man tex skärma av mot insyn de första veckorna efter man fått hem en orm. Stress nog ändå utan massa folk utanför terrariet

544
424
Gibblo:
Som Johan säger så är detta ingen tid för en pyton, speciellt inte för en kungspyton. Det är mycket vanligt med matvägrande kp's och du bör absolut inte vara orolig än så länge.

Ormar är kallblodiga och byggda för att fungera så här, i naturen springer det inte förbi var varje dag :)

106
64
pillorita:
Jonas_ skrev:
3 veckor är ingen matvägran för en pytonorm :) Ge den lugn och ro i några veckor och prova sedan igen så brukar dom äta, viktigt att ge ormarna några veckor eller gärna månader av lugn när man kommer hem med dom, alltså inte ta ut dom nånting eller ens öppna terrariet, då fungerar det bäst i längden! :) 

Viktigt är att inte försöka mata för ofta med en orm som strular, det blir ofta kontraproduktivt och ormen kommer bli ännu mer stressad. Försök en gång varannan vecka eller nåt sånt, ännu mer sällan går också. 

Bor dom tillsammans kan även det vara ett stresspåslag för ormar som egentligen är solitära, ensamlevande djur. 


Nope de har var sina terrarium , tyvärr så måste jag öppna för o ge friskt vatten .


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

pillorita skrev:

Nope de har var sina terrarium , tyvärr så måste jag öppna för o ge friskt vatten .



Jo självklart måste man nångång ibland öppna försiktigt för att ge nytt vatten, den gången man ger vatten en gång i veckan stör nog inte så värst mycket :) Alltså när en orm strular med maten byter jag vatten sällan och göra ALLT jag kan för att skapa så lugnt som möjligt i och runt terrariet, av erfarenhet fungerar det bra :) 

Jag menar alltså inte att du ska lämna terrariet några månader utan att ens titta till det, men varje gång ni närmar er terrariet bör ni vara medvetna om allt ni gör i dess närhet, ofta är man själv en del i att ormarna inte äter. behöver inte vara så men i många fall är det så :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild