Tips och råd för eget bygge för en Teju

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
GoesRawr:
Tjenare! Det är så att jag har nu bestämt mig att införskaffa mig en Svart vit Teju i Januari förhoppningsvis. kommer vara kring 4 månader gammal då.
Jag har läst under skötsel tråden här om just denna art samt medlem i Teju Sverige gruppen på FB.
Så är lite kunnig.

Min fråga handlar om hur jag ska göra när det är dags för att bygga ett eget terrarie åt denna lilla varelse när den växer till sig. 

Har ni några tips på hur man kan bygga? 
Om man bygger en "inhägnad", alltså man bygger direkt på golvet, lägger matta, tätar m.m så det blir säkert både för djuret. och så sätter man bara upp "väggar" men då utan tak. Hur ska man göra för att få upp luftfuktigheten till 60-80% som det står under skötseltråden här? 
Känns som om detta kommer vara det lämpligaste alternativet för här hemma då det finns ett ledigt sovrum som jag kommer isåfall använda mig av halva rummet då. men andra tips och råd godtas oxå! 

Känner att det är bättre att vara ute i god tid så man kan planera osv när det är väl dags då jag har hört att dom växer relativt fort.

All tips och råd är tacksamma! :)
God jul på er!

129
114
kekke:
Kan säga att du bör förkasta den lösningen direkt då den inte kommer fungera på ett bra sätt alls. I så fall måste du ha rätt temp och fuktighet i HELA rummet vilket kommer leda till fuktskador och vara ytterst kostsamt att värma upp på ett vettigt sätt.  Bättre att bygga ett normalt terrarie i lämplig storlek. Att bygga i formplyfa är enklast och det bästa i mina ögon. Finns många byggtråder i forumet, i princip är det samma sak att bygga ett litet terratie som ett stort.
 

2966
1645
Hoggaforfan:
Nja värmen går att fixa då det ändå blir ett hyfsat slutet område och med foggers kan fuktigheten bli bra men troligtvis resulterar det i svartmögel i taket och fuktskador.
Bättre göra en sluten box.

197
111
Wirre:
Hen skriver "tätar".
Om hen med det menar tätar som i tätskikt så ser jag inga problem. 
Iofs så har jag ingen erfarenhet av att bygga sådana terrarium. 

1275
1724
Falk:
Wirre skrev:
Hen skriver "tätar".
Om hen med det menar tätar som i tätskikt så ser jag inga problem. 
Iofs så har jag ingen erfarenhet av att bygga sådana terrarium. 



Hen?

197
111
Wirre:
Falk skrev:



Hen?

Saxat från Wikipedia:

Hen är ett svenskt könsneutralt personligt pronomen. Ordet kan användas då könstillhörigheten är okänd, oväsentlig eller ska otydliggöras[2][3]. Ordet kan även användas om personer som inte känner sig hemma i en könsuppdelning mellan man och kvinna,[4] såsom personer tillhörande tredje könet och därför varken tycker att pronomenet hon eller han passar för att beskriva dem[2].
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild