Hur personliga kan sköldpaddor bli?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

133
30
Avipt:
Jag har funderat lite kring sköldpaddor och ja kan näst intill nada när de kommer till dom, de finns sjuuuukt söta å vackra där ute. Men hur personliga kan dom bli? Vissa ödlor tex kan va väldigt rädda eller bli som små "hundar" om vi kan kalla de så. Hur pass frammåt kan sköldpaddor bli? :)

Och jag som nybörjare vilken skulle va en trevlig passande sköldis? :) TÄnker väll mest på landlevande

593
551
Redfoot:
För att vara helt ärlig, vill man ha ett djur med personlighet är sköldpadda förmodligen fel val. Visst dom hittar på saker men det mesta handlar om att hitta mat para sig och sova. 
Vilken som är bäst för nybörjare beror förmodligen på vem du frågar, olika personer pratar sig varma för "sin"art. Det finns så många parametrar att ta hänsyn till, dvalning, luftfuktighet, vädertålighet, temperament osv osv.
Många tycker det är jobbigt att dvala sin sköldpadda medan andra tycker att sköldpaddor som är i gång året om kan vara för mycket och tycker att dvalan är ett skönt avbräck.
/R

32
57
TrumPeter:

Hej!

De djur jag har är alla personligheter - om de sen är/blir personliga är en annan sak!

De vänjer sig vid att handskas med, de kommer när det vankas mat och de är nyfikna!

Om de sen är keldjur som ex. hund/kat... nja, det tycker inte jag - fascinationen för mig är att kunna iakta dem när de sköter sig själva i sitt utehägn!

Grekisk sköldpadda är en bra och trevlig art för såväl nybörjare som "proffs" - den är lättskött om man ger den rätt förutsättningar och är vacker i färg/form!

Läs gärna skötselråden som jag skrivit om den här på communityn och besök gärna min sida om dessa fascinerande djur:

www.trumpeter.se/Thb.htm

mvh / Peter


2966
1645
Hoggaforfan:
De kan vara väldigt personliga, tex en del gillar att bli kliade på huvudet, andra inte. Väldigt, väldigt nyfikna (allt kan vara mat), jobba med 5 rödfotade sköldisar är en pers. :-P
Händer något otäckt drar de in sig i skalet sen väntar de lite, händer inget mer så tittar de snabbt ut.
De har även mer koll på omvärlden än man kan tro. Vår sporrsköldpadda kan klockan och vet när han ska få mat.
De går en liten runda då och då sen tillbaka under sollampan sen iväg igen.

Men bortsett från att någon kommer och vill bli kliad på huvudet en liten stund för att sen gå iväg så är de väl inte kelsjuka. 




133
30
Avipt:
Nja kelsjuka är väll ingen reptil jag stött på :P va mest nyfiken på om just de va just nyfikna på omvärlden eller hade sina små egenheter :)
Just dvalning låter skönt men också väldigt roligt att man kan ha dom ute på Svenska sommaren, då lär de va tåliga? De som klarar av vårt klimat alltså. Vissa har sagt till mig att sködpaddor är sjukt mycket smidigare än ödlor.

1228
464
leedragon:
djur har djur personligheter som folk kan göra misstaget att ge de maskliga personligheter.

295
270
barkskog:
Vi har erfarenhet av tre olika arter, grekisk, morisk (nordafrikansk) och turkisk landsköldpadda.
När vi skulle kläcka fram och spara några ungar med samma födelseår som två barnbarn var valet av art självklart. Turkisk landsköldpadda (Testudo graeca ibera) som är den art som vi får mest "kontakt" med genom mat-tiggande och deras nyfikenhet och uppmärksamhet på vad som händer. Det gäller både vuxna och ungar. När det gäller personliga egenskaper kan man se skillnader mellan olika individer, kanske tydligast för våra turkiska. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild