Rekommenderad värmekabel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

375
251
Doxster:
Ännu en fråga :-)

Jag är inte riktigt nöjd med mina värmepaneler från tropic-shop.de. Jag upplever att det är väldigt svårt att få rätt temperaturgradient med dom eftersom dom sprider värmen väldigt bra. Jag funderar därför på att gå över till värmekabel + dimmer/termostat.

Vilka kablar har ni bäst erfarenheter av?

235
155
Brokensynapse:
Doxster skrev:
Ännu en fråga :-)

Jag är inte riktigt nöjd med mina värmepaneler från tropic-shop.de. Jag upplever att det är väldigt svårt att få rätt temperaturgradient med dom eftersom dom sprider värmen väldigt bra. Jag funderar därför på att gå över till värmekabel + dimmer/termostat.

Vilka kablar har ni bäst erfarenheter av?

Hoggaforfan har kablar som han säljer. Jag är grymt nöjd med mina.

40
24
jbjohansson:
Brokensynapse skrev:

Hoggaforfan har kablar som han säljer. Jag är grymt nörd med mina. 


Samma här, den jag köpte är kanonbra, rekomenderas varmt. :)

230
185
Humi:
Doxster skrev:
Ännu en fråga :-)

Jag är inte riktigt nöjd med mina värmepaneler från tropic-shop.de. Jag upplever att det är väldigt svårt att få rätt temperaturgradient med dom eftersom dom sprider värmen väldigt bra. Jag funderar därför på att gå över till värmekabel + dimmer/termostat.

Vilka kablar har ni bäst erfarenheter av?



Har du provat att sätta en termostat på den kalla sidan? Det hjälpte i mina skåp när jag hade problem med värmen :>

375
251
Doxster:
Humi skrev:



Har du provat att sätta en termostat på den kalla sidan? Det hjälpte i mina skåp när jag hade problem med värmen :>


Har ingenting på den kalla sidan. Panelen sitter bara på varma sidan, och har ett inbyggt termostat/reglage.

230
185
Humi:
Doxster skrev:


Har ingenting på den kalla sidan. Panelen sitter bara på varma sidan, och har ett inbyggt termostat/reglage.



Om du sätter en egen termostat kopplad till panelen så kan det lösa ganska mycket för dig :>

375
251
Doxster:
Humi skrev:



Om du sätter en egen termostat kopplad till panelen så kan det lösa ganska mycket för dig :>


Du missförstår mig. Temperaturen på varma sidan är precis där den ska vara. Problemet är spridningen på värmen, det blir för varmt på kalla sidan.

230
185
Humi:
Doxster skrev:


Du missförstår mig. Temperaturen på varma sidan är precis där den ska vara. Problemet är spridningen på värmen, det blir för varmt på kalla sidan.


Och där av ska du sätta termostaten på den kalla sidan och inte varma. Det hjälpte mig, tappade 0.5 grader på varma sidan i snitt men sänkte kalla med 2 grader. 

Kör du med en STC kan du koppla in en fläkt på kalla sidan och köra kylning där om det skulle behövas :>

375
251
Doxster:
Humi skrev:


Och där av ska du sätta termostaten på den kalla sidan och inte varma. Det hjälpte mig, tappade 0.5 grader på varma sidan i snitt men sänkte kalla med 2 grader. 

Kör du med en STC kan du koppla in en fläkt på kalla sidan och köra kylning där om det skulle behövas :>


Jag förstår inte alls hur en extern termostat skulle avhjälpa problemet? Jag har temperaturen jag vill ha på varma sidan, men 120-130cm bort är det för varmt. Hur skulle en termostat kunna ändra på värmespridningen av en värmepanel?

STC vet jag inte vad det är :)

230
185
Humi:
Doxster skrev:


Jag förstår inte alls hur en extern termostat skulle avhjälpa problemet? Jag har temperaturen jag vill ha på varma sidan, men 120-130cm bort är det för varmt. Hur skulle en termostat kunna ändra på värmespridningen av en värmepanel?

STC vet jag inte vad det är :)



Den hjälper på det sättet att den kan (gjorde för mig) sänka kalla sidan mer än varma. I mitt fall så sänkte jag varma sidan med 0,5 grader och kalla sidan med 2 grader. 

Sitter termostaten på den varma sidan så slår den av och på beroende på hur varmt du vill ha det. 
Sitter termostaten på den kalla sidan så slår den av och på beroende hur kallt du vill ha det.

STC är en termostat med både värmning och kylning :>
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild