Ställer in värmen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

375
251
Doxster:
God dag TD.

Terrarierna som jag har frågat kors och tvärs om under en period blev klara i fredags, djuren hämtades igår i Hamm. Nu håller jag givetvis på att "tweaka" temperatur och luftfuktighet.

Jag har fyra terrarien staplade på höjden, värmekällan är två värmepaneler.

Längst ner har en panel
Näst längst ner har ingen panel utan värms av panelen nedanför
Näst längst upp har en panel
Längst upp har ingen panel utan värms av panelen nedanför

Hoppas ni förstår hur jag har byggt upp det. Nu till problematiken/frågan:

Värmen stiger ju så klart uppåt, annars hade inte min metod fungerat. Men terrariet längst upp får det lite för varmt, vilket gör att jag kan inte brassa på riktigt tillräckligt till terrariet näst längst upp med panelen. Jag tänkte att jag kan kanske lägga något direkt på golvytan i terrariet längst upp som leder bort lite värme, och senbottensubstrat ovanpå.

Några tips på vad jag kan använda mig av?

235
155
Brokensynapse:
Doxster skrev:
God dag TD.

Terrarierna som jag har frågat kors och tvärs om under en period blev klara i fredags, djuren hämtades igår i Hamm. Nu håller jag givetvis på att "tweaka" temperatur och luftfuktighet.

Jag har fyra terrarien staplade på höjden, värmekällan är två värmepaneler.

Längst ner har en panel
Näst längst ner har ingen panel utan värms av panelen nedanför
Näst längst upp har en panel
Längst upp har ingen panel utan värms av panelen nedanför

Hoppas ni förstår hur jag har byggt upp det. Nu till problematiken/frågan:

Värmen stiger ju så klart uppåt, annars hade inte min metod fungerat. Men terrariet längst upp får det lite för varmt, vilket gör att jag kan inte brassa på riktigt tillräckligt till terrariet näst längst upp med panelen. Jag tänkte att jag kan kanske lägga något direkt på golvytan i terrariet längst upp som leder bort lite värme, och senbottensubstrat ovanpå.

Några tips på vad jag kan använda mig av?

Låta värmen smyga ut genom terrariet högst upp? Alltså köra nån ställbart spjäll som du öppnar upp tillräckligt så tillräckligt med värme stannar?

Edit: Menar alltså att du sätter det i taket ovanför värmen. 

375
251
Doxster:
Brokensynapse skrev:

Låta värmen smyga ut genom terrariet högst upp? Alltså köra nån ställbart spjäll som du öppnar upp tillräckligt så tillräckligt med värme stannar?

Edit: Menar alltså att du sätter det i taket ovanför värmen. 


Njae, längst upp blir ju golvvärmt så det blir svårt. För att göra ett försök till en illustration ser det ut så här.

-
|
-
|

Där | = värme ovanifrån från panel
Och - = värme underifrån p.g.a att panelen nedanför även värmer uppåt.

Tänkte mer om det kan hjälpa att lägga in en träskiva eller något annat material under bottensubstratet längst upp? Det handlar om ungefär 2.5C som jag skulle vilja bli av med.

375
251
Doxster:
Jag har ett frigolitlock som kanske skulle fungera, kan man lägga in frigolit inne i terrariet?

235
155
Brokensynapse:
Doxster skrev:
Jag har ett frigolitlock som kanske skulle fungera, kan man lägga in frigolit inne i terrariet?

Testa kan man alltid göra. Finns väl ingen större risk med frigolit i burken. 

375
251
Doxster:
Brokensynapse skrev:

Testa kan man alltid göra. Finns väl ingen större risk med frigolit i burken. 


Härligt, då får det bli test nummer ett. Test nummer två kan tänkas bli att köpa hem tunna lister och lägga mellan terrarierna, så att det blir en liten luftspalt på några millimeter. Men hoppas på att frigoliten fungerar, den har jag hemma :)

235
155
Brokensynapse:
Doxster skrev:


Härligt, då får det bli test nummer ett. Test nummer två kan tänkas bli att köpa hem tunna lister och lägga mellan terrarierna, så att det blir en liten luftspalt på några millimeter. Men hoppas på att frigoliten fungerar, den har jag hemma :)

De enda problem som kan uppstå som jag kan komma på på rak arm är väl om den börjar gå sönder och de där skiten börjar sprida runt i burken men det bör vara snabbt åtgärdar med att lacka skivan antar jag. 

116
54
Micke76:
Doxster skrev:
Jag har ett frigolitlock som kanske skulle fungera, kan man lägga in frigolit inne i terrariet?

Borde funka. Lägg ett lager klarlack eller två , över frigolitskivan, så är det lättare att hålla den ren och hygienisk.

197
111
Wirre:
Visst är det översta som blir för varmt?

Brokensynapse tipsar om den enklaste lösningen i sitt första inlägg.
Någon form av ventilation i taket på översta terrariumet.

Varm luft stiger, när den varma luften stiger upp genom ventilationen kommer ny färsk luft sugas in genom den nedre ventilationen. 

375
251
Doxster:

Wirre skrev:
Visst är det översta som blir för varmt?

Brokensynapse tipsar om den enklaste lösningen i sitt första inlägg.
Någon form av ventilation i taket på översta terrariumet.

Varm luft stiger, när den varma luften stiger upp genom ventilationen kommer ny färsk luft sugas in genom den nedre ventilationen. 


Spontant känns det svårt att öka på ventilationen. Jag har redan den ventilationen som krävs för storleken av terrarie, och jag ligger redan lägre i luftfuktighet än vad jag hade räknat med.

Men givetvis, om inget annat fungerar så är det ju ett alternativ.

När tråden nu har kommit igång kan jag lika gärna passa på att fråga ännu en fråga;
Temperaturen på kalla sidan ligger aningen (1-1.5C) över var jag skulle vilja vara i dom terrarierna som panelerna sitter i. Den är perfekt i dom terrarierna som får "sekundärvärme" från panelerna. Givetvis för att panelerna sprider värmen brett och inte spikrakt ner.

Tips på hur man kan få ner den en skvätt utan att öka på ventilationen? En riktig kuggfråga, jag vet. Och värdena ligger inom toleransen, men jag skulle i den bästa av världar vilja ha en tydligare gradient.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild