Och vad hittade vi här då ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

125
182
Redfoottortoise:
Rengjorde mina två stora terrarier till mina Rödfotade i helgen som gick och det är alltid lika spännade att se hur många ägg man missat att lägga i kläckaren. Honorna är väldigt nyckfulla och hemlighetsfulla (luriga), eftersom dom ofta gräver ett par timmar och sen bara lämnar sina hålor. detta kan ske flera gånger innan dom verkligen lägger sina ägg.

Men det som jag märkt de senaste åren är att ägg som jag missat, speciellt i det översta av mina två stora terrarier, kläcks ofta på "naturlig" väg där. Detta beror ju säkerligen på att värmen från det undre håller bottensubstratet varmt tillräckligt för att äggen skall utvecklas !

Det "märkliga" i sammanhanget, gemensamt för alla de ungar som kläckts på naturlig väg, är att dom blir väldigt mörka ! Skalet är väldigt mörkt och saknar nästan helt de gula så typiska fläckarna för Rödfotade och huvud och ben blir inte röda utan mer mörkt lila.

Så det jag hittade när jag tömde det översta terrariet var faktiskt fyra ägg med ungar som var på väg ut ! Törstiga var dom små liven och vägde mellan 23 -34 gram :-)

 

126
64
Mikachu:
Intressant att de nedgrävda blir mörkare! Kan det ha och göra med ljuset på äggen i kläckare, eller om det handlar om att ägget som andas och utvecklas i jorden tar upp (heh?) mineraler från jorden de ligger i som gör att de i sin utveckling blir mörkare? Tänker på lite mjukare ägg som kan skadas och färgas av olika ogiftiga färgämnen, så kanske mineraler i jorden kan lyckas ta sig igenom skalet..? Hm, eller att de ligger med ett sånt tryck av jorden när de utvecklas och det gör att de inte får sina färger.. Tänker som om man skakar eller sänker värmen för att manipulera mönstret på majsormar i vissa stadier i äggen och så :) 

1228
464
leedragon:
Redfoottortoise skrev:
Rengjorde mina två stora terrarier till mina Rödfotade i helgen som gick och det är alltid lika spännade att se hur många ägg man missat att lägga i kläckaren. Honorna är väldigt nyckfulla och hemlighetsfulla (luriga), eftersom dom ofta gräver ett par timmar och sen bara lämnar sina hålor. detta kan ske flera gånger innan dom verkligen lägger sina ägg.

Men det som jag märkt de senaste åren är att ägg som jag missat, speciellt i det översta av mina två stora terrarier, kläcks ofta på "naturlig" väg där. Detta beror ju säkerligen på att värmen från det undre håller bottensubstratet varmt tillräckligt för att äggen skall utvecklas !

Det "märkliga" i sammanhanget, gemensamt för alla de ungar som kläckts på naturlig väg, är att dom blir väldigt mörka ! Skalet är väldigt mörkt och saknar nästan helt de gula så typiska fläckarna för Rödfotade och huvud och ben blir inte röda utan mer mörkt lila.

Så det jag hittade när jag tömde det översta terrariet var faktiskt fyra ägg med ungar som var på väg ut ! Törstiga var dom små liven och vägde mellan 23 -34 gram :-)

 

hela  ideen att bara hitta ungar när man städar terrariet är fan i mig ascool.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild