Akut glasfråga!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

375
251
Doxster:
om man har T ex 39.6cm mellan listerna, kant till kant. I listerna får totalt 14mm glas plats. Hur mkt behöver jag dra bort för att kunna vinkla in skjutglasen?

Jag sa att glasmästaren behöver dra bort 2mm men han tror det behövs mer. 

SNABBA svar är jag jättetacksam för!

p.s jag har alltså räknat 39.6cm + 14mm - 2mm

143
154
TerraBygg:
Ta en tumstock och stoppa in den i den övre listen och mät ner till den undre, så stort ska glaset vara.

235
155
Brokensynapse:
Hur ser listerna ut? Är övre djupare än undre? 

375
251
Doxster:
Brokensynapse skrev:
Hur ser listerna ut? Är övre djupare än undre? 


Ja det stämmer

övre har plats för 10mm och nedre 4mm

141
109
stefan707:
Glasmästaren borde veta hur han ska kapa. När jg beställt glas och lister säger jag bara vad det är till och ger måttet på hålet, så får han räkna bort lister och lägga på överlägget osv

230
185
Humi:
Doxster skrev:


Ja det stämmer

övre har plats för 10mm och nedre 4mm



Då är det helt enkelt 4mm du ska ta bort, ta 5 för att vara säker.

197
111
Wirre:
Chris74 skrev:
Ta en tumstock och stoppa in den i den övre listen och mät ner till den undre, så stort ska glaset vara.

Det här är rätt sätt.

stefan707 skrev:
Glasmästaren borde veta hur han ska kapa. När jg beställt glas och lister säger jag bara vad det är till och ger måttet på hålet, så får han räkna bort lister och lägga på överlägget osv

Det här sättet fungerar bara om man beställer glas och list samtidigt.


Som glasmästare stöter jag på den här frågan rätt ofta.
Metoden som Chris74 använder är helt klart den enklaste och säkraste.

Mvh Wirre 


375
251
Doxster:
Tack för svaren!

Är rätt så jäkla stressad, jag trodde att jag och glasmästaren förstod varandra när jag bad honom om hjälp med uträkningen, men vi hade missförstått varandra rätt så rejält. Det är glasmästarens första gång med att skära terrarieglas, så jag antar att vi båda lär oss.

Som tur är så är glasmästaren jag valde helt jäkla outstanding när det kommer till service. Förhoppningsvis har vi löst problemen tills imorgon, annars har jag problem. På lördag drar jag till Hamm och hämtar invånarna... Hatar att vara ute i sista sekund!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild