Hur blir jag av med kvalster. måste ha hjälp !

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
0
Pytonfidde:

hej, köpte 2 kungsboor förra veckan. då den ena matvägrade så letade jag fakta o såg att kvalster kunde vara en av orsakerna. ormen verkar relativt pigg och spelar med tungan men vägrar äta. efter att ha kollat i vattenskålen noga såg jag att där var kvalster. har även fler ormar i samma rum. nån som kan hjälpa mig med lite fakta att bli av med detta problem ? 


1661
777
fluffis:

Hej!

Grattis till köpet!

Att en orm matvägrar kan bero på en miljon olika saker.

Kvalster är oherhört smittsamt och det är därför det är viktigt att låta nya ormar stå i karantän. Flytta de nya ormarna till ett annat rum och var noga med att tvätta händer och använd annan utrustning (tex tång för matning) när du tar hand om de olika ormarna. Är du säker på att det är kvalster? Kvalster brukar vara på ormen och inte i vattenskålen. Små djur som däremot trivs i vatten är hoppstjärtar och om du kollar noga så ser du att de inte är helt svarta utan snarare lite gråbruna. Om det skulle vara hoppstjärtar så är de ofarliga. Om du tror att det är kvalster så tycker jag att du ska åka iväg till en veterinär som kan bekräfta detta och ordinera behandling. Om ormarna har kvalster så är det bråttom med att börja behandling och framförallt att separera de nya ormarna från de övriga och hoppas på att alla inte blivit "smittade" så att du slipper att behandla alla. Hoppas det löser sig!


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

orm badar = kvalster i vattenskålen


32
0
Pytonfidde:

Okej tack för svaret. Jag såg inget på ormen. Kvalster ska sätta sig runt ögonen och analöppningen men såg inget där. Men efter jag flyttade ormen till sin matlåda så såg jag senare att jag hade något svart krypande på mig. Läste att det kan ligga i vattenskåleN om ormen legat där. Och där hittade jag 2 svarta små kryp. 99% säker på att det är kvalster. Och ormen matvägrar och är rätt så smal så vet inte när den fick mat sist. Men boan hanen lever med äter som den ska. Konstigt att den inte matvägrar isåfall. I vilket fall blir det att ringa vetrinären imorgon. 


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

låter som en bra ide ;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild