Ömsningsproblem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
1
ivmre99:
Jag har en Kungspyron på 3 år. Jag har bara haft honom i 6 månader och han är min första orm så jag är inte så säker på vad jag ska göra.

Det är så att under den tiden jag har haft honom så har han ömsat 5 gånger, och när han har ömsat så kommer det av i slamsor. Jag har badat honom så att han kan få av skinnet när han inte fått av det själv
Han får en mellanstor råtta varannan vecka. Luftfuktigheten ligger runt 50% men jag höjer den till 70% när jag ser att hans ögon blir gråa. Temperaturen ligger runt 27°. När han ömsade sist (igår) så fick han inte av skinnet på huvudet och ögonen. 

Varför ömsar han så ofta?
Vad kan jag göra åt skinnet på huvudet?


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

ivmre99 skrev:



Varför ömsar han så ofta?
Vad kan jag göra åt skinnet på huvudet?



Olika individer ömsar olika mycket så omöjligt att svara på vad som är normalt där :) Men 5 ggr på 6 månader låter mycket måste jag säga, du kanske bör eller kan dra ner på matningen lite? Nu vet jag inte alls hur din orm ser ut men dom allra flesta ormar i terrarium matas för mycket :) 

Du kan lägga honom i en låda med vatten några timmar så släpper skinnet, brukar också funka att lägga en blöt handduk i en låda med ormen i över natten. Jag har en tigerpyton som ALLTID ömsar i många delar, detta hur jag än fuktar och försöker rätta till det men lika varje gång, endast den ormen hemma som gör så och jag antar att vissa individer bara gör så utan att nåt egentligen behöver vara helt galet.. men bara en tanke från min sida, inget jag fått bekräftat :)


10
1
ivmre99:
Tack så mycket, jag ska prova att bada honom igen och se om det släpper


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

ivmre99 skrev:
Tack så mycket, jag ska prova att bada honom igen och se om det släpper



Ja gör det och uppdatera gärna om det hjälpte annars provar "vi" nåt annat :) 


141
109
stefan707:
Ha inte för djupt i badet bara :) läs även skötselrådet här på sidan. Ta även en liten koll på andra skötselråd ån just kungspyton. Folk skriver mycket olika i sina skötselråd och mycket av råden är egentligen generella :) mest temperaturer och miljöer som skiljer åt. Så skadar ej att skumma igenom massa skötselråd. Lycka till :)

10
1
ivmre99:
Jag har lagt honom i en låda med en blöt handuk och der verkar funka ganska bra. Det har börjat komma bort på nosen så bara han förtsätter gnugga så går det nog bra

Jag har bara haft så mycket vatten så det täcker den tjockaste delen av kroppen, är det lagom? 
Jag har läst skötselråden och jag hoppas att jag kan använda dom tipsen till nästa gång han ömsar.

Tack så mycket för hjälpen :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild