37 arter förbjuds

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

456
202
isdrake:
Nu förbjuds 37 djur- och växtarter i EU. Grundprinciper verkar vara att arter som kan överleva någonstans inom EU och som anses vara ett hot mot naturen förbjuds. Detta innebär att den väldigt vanliga rödörade / gulbukade vattensköldpaddan kommer att vara förbjuden att hålla son husdjur.

Hoppas inte detta kommer leda till något massförbud mot alla husdjur son kan tänkas överleva i södra Europa.

naturstyrelsen.dk/nyheder/2015/dec/eu-vedtager-doedsliste-over-37-invasive-arter/

naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/invasive-arter/invasive-arter-i-eu/

18
3
Dinos:
isdrake skrev:
Nu förbjuds 37 djur- och växtarter i EU. Grundprinciper verkar vara att arter som kan överleva någonstans inom EU och som anses vara ett hot mot naturen förbjuds. Detta innebär att den väldigt vanliga rödörade / gulbukade vattensköldpaddan kommer att vara förbjuden att hålla son husdjur.

Hoppas inte detta kommer leda till något massförbud mot alla husdjur son kan tänkas överleva i södra Europa.

naturstyrelsen.dk/nyheder/2015/dec/eu-vedtager-doedsliste-over-37-invasive-arter/

naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/invasive-arter/invasive-arter-i-eu/


Jag hoppas verkligen inte detta leder till mer förbud men är samtidigt lite glad att rödörade / gulbukade vattensköldpaddan kommer sluta säljas.
Jag tycker att dom säljs allt för billigt och det verkar som det mest är till folk som inte har någon som helst lust att ta hand om dom på rätt sätt eller så tröttnar dom och försöker sälja dom på blocket och tillsist avlivas dom eller släpps ut.

Men vad kommer hända med dom som redan hålls som husdjur? Dom måste väll få va kvar eller?


2048
773
psyjoh:
Tror nog att man kommer hitta dessa arter på olika köp o sälj sidor ändå...

97
93
knotan:
Det här är vad som är på gång i Sverige www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Regeringsuppdrag/Redovisade-2014/Invasiva-frammande-arter/

Vet att zoorf och några andra organisationer samt grossister (har jag för mig i alla fall) har varit kallade till en hearing hos Naturvårdverket om detta. Om jag förstod det rätt så är det en del fisk, akvarieväxter, mm som kan komma att förbjudas i framtiden. Som framgår av texten så blir det förbjudet att hålla, föda upp, osv dessa arter. 

Tittade på den danska länken. Läste bara lite snabbt men det lät som att de tänkte utrota signalkräftan. Lycka till :) Bra initiativ dock :) Den europeiska kärrsköldpaddan skulle nog inte gråta om den rödöradesköldpaddan försvann från EU.

356
177
krypet:
Dinos skrev:


Jag hoppas verkligen inte detta leder till mer förbud men är samtidigt lite glad att rödörade / gulbukade vattensköldpaddan kommer sluta säljas.
Jag tycker att dom säljs allt för billigt och det verkar som det mest är till folk som inte har någon som helst lust att ta hand om dom på rätt sätt eller så tröttnar dom och försöker sälja dom på blocket och tillsist avlivas dom eller släpps ut.

Men vad kommer hända med dom som redan hålls som husdjur? Dom måste väll få va kvar eller?


En gissning är att det blir som med äppelsnäckor: privatpersoner får ha kvar sina egna men inte sälja/ge bort/flytta dem. Flyttar man själv lär de väl få följa med i flytten. Handlare tror jag fick lite tid att sälja av djur de redan hade.  Men obs! Jag har inte full koll. Kanske någon annan kan detta bättre? 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Tyvär så måste ju EU p.g.a frihandel förbjuda arter som kan förvilda sig i ett i EU land i hela unionen. Det verkar även finnas en chans att det inkluderar mikromiljöer som kyldammar och utom Europeiska territorium.

456
202
isdrake:

Man får behålla sina djur tills de dör men man får inte sälja eller avla på dem. Jag gissar att det kommer dumpas fruktansvärt mycket sköldpaddor utomhus sen när Svensson inser att det inte går att sälja dem på t ex blocket längre.

Jag är oroad för framtiden då dom flesta arter kan klara sig i södra Europa.


593
551
Redfoot:
De sista  man kan anklaga är ju myndigheterna utan återigen handlar det om reptilägare som beter sig som idioter. Alla dessa idioter till föräldrar som inte har kraften att säga nej till sina ungar utan bara lägger sig platt utan att tänka efter.
/R


375
251
Doxster:
Redfoot skrev:
De sista  man kan anklaga är ju myndigheterna utan återigen handlar det om reptilägare som beter sig som idioter. Alla dessa idioter till föräldrar som inte har kraften att säga nej till sina ungar utan bara lägger sig platt utan att tänka efter.
/R



Jag förstår din poäng, men jag tycker det är helt vansinne att hela EU ska förbjuda arter över hela brädet. Många arter som är invasiva i t ex Grekland lär inte vara det i Sverige.

2966
1645
Hoggaforfan:
Doxster skrev:


Jag förstår din poäng, men jag tycker det är helt vansinne att hela EU ska förbjuda arter över hela brädet. Många arter som är invasiva i t ex Grekland lär inte vara det i Sverige.

Problemet är väl där att det blir relativt lätt att skaffa arten där den är laglig och skeppa till där den är förbjuden om det är inom EU jämfört med att smuggla in den i EU. 
Sen är väl risken med evolution, de kanske inte är invasiva nu men om några generationer kanske de är det. Eller när temperaturen höjs. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild