Ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
0
ronyala:
Vi har 9 majsormsägg som legat över 60 dagar. Hur länge kan de ligga där inne innan de kläcks? 
Ska man hjälpa dem ut om det går för lång tid?

16
0
ronyala:
Någon??

230
185
Humi:
ronyala skrev:
vi har 9 majsormsägg som legat över 60 dagar. Hur länge kan de ligga där inne innan de kläcks? 
Och ska man hjälpa dem ut om det går för lång tid? 


Hur mycket över 60 dagar pratar vi om? Är du säker på att alla 9 var befruktade?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Temperaturen spelar roll när vi pratar kläckningstid på ormägg :) Högre temp så brukar det gå fortare och lägre temp brukar äggen ta längre tid på sig. 

Som Humi skriver undrar jag också hur mycket över 60 dagar är det, några timmar över 60 dagar eller 80 dagar? :P 

Jag personligen brukar inte klippa upp äggen innan första ungen snittat upp, när jag sett 1 snitt kan jag ibland öppna alla ägg för då vet man att dom är klara, innan det gör jag ingenting, risken att skada dom eller ta död på ungarna är stor om man inte vet vad man gör för nåt :) 


1663
779
fluffis:
Jag har för mig att jag har hört om majsormsägg som legat över 100 dagar :) I låg temperatur då.
Hur hög är temperaturen och har den varit jämn? Det finns ingen anledning att hjälpa majsormungar ut ur äggen tycker jag. I längden gör man snarare dem en otjänst. Förresten lite underlig tid på året med ägg på majsorm. Hade ungarna kläckts i naturen vid denna tid på året så hade det förmodligen varit alldeles för kallt för dem.

16
0
ronyala:

Humi skrev:


Hur mycket över 60 dagar pratar vi om? Är du säker på att alla 9 var befruktade?


 

Alla var befruktade, men tyvärr så dog 1 :(


16
0
ronyala:
Jonas_ skrev:
Temperaturen spelar roll när vi pratar kläckningstid på ormägg :) Högre temp så brukar det gå fortare och lägre temp brukar äggen ta längre tid på sig. 

Som Humi skriver undrar jag också hur mycket över 60 dagar är det, några timmar över 60 dagar eller 80 dagar? :P 

Jag personligen brukar inte klippa upp äggen innan första ungen snittat upp, när jag sett 1 snitt kan jag ibland öppna alla ägg för då vet man att dom är klara, innan det gör jag ingenting, risken att skada dom eller ta död på ungarna är stor om man inte vet vad man gör för nåt :) 



De låg i 73 dagar ca innan de kom ut :)

Första gången vi hade ägg, så vi blev lite nervösa! 8 stycken ungar kom ut friska, men tyvärr så dog 1 :(


16
0
ronyala:

fluffis skrev:
Jag har för mig att jag har hört om majsormsägg som legat över 100 dagar :) I låg temperatur då.
Hur hög är temperaturen och har den varit jämn? Det finns ingen anledning att hjälpa majsormungar ut ur äggen tycker jag. I längden gör man snarare dem en otjänst. Förresten lite underlig tid på året med ägg på majsorm. Hade ungarna kläckts i naturen vid denna tid på året så hade det förmodligen varit alldeles för kallt för dem.


Honan var tydligen gravid när vi köpte henne! Kom lite som en chock när vi hittade ägg i hennes terrarium!

Hos ägaren innan så hade hon också lagt ägg, några veckor efter så köpte vi henne. Vi hann ha henne i kanske 2-3 v innan hon la.

8 stycken kom ut på dag 73 ca, 1 dog tyvärr :/


141
109
stefan707:
Kul överraskning då kanske, och tur att det gick rätt så bra ändå :) Grattis

1663
779
fluffis:
ronyala skrev:


 

Honan var tydligen gravid när vi köpte henne! Kom lite som en chock när vi hittade ägg i hennes terrarium!

Hos ägaren innan så hade hon också lagt ägg, några veckor efter så köpte vi henne. Vi hann ha henne i kanske 2-3 v innan hon la.

8 stycken kom ut på dag 73 ca, 1 dog tyvärr :/


Ojdå!
Grattis! Kul att det gick bra med äggen.
Bor mamma orm ensam numera?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild