Gräver, gräver och GRÄVER

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

223
6
Susanne:

Min ca 7 mån skäggis gräver MYCKET och LÄNGE flera gånger om dagen.  Det är säkert helt normalt men jag är nyfiken på varför och om det är vanligt att dom håller på så här mycket. Han har tillgång till grottor och gömställen på den svala sidan av terrariet om det är svalka eller sovplats han är ute efter. Dock slutar grävandet sällan med att han sover på grävstället. Antingen går han upp och solar efteråt  eller fortsätter till ett nytt grävställe. Verkar som om det är själva grävandet i sig som "roar" honom (eller henne). Tycker det verkar aningens hysteriskt beteende. 

Han/hon bor tillfälligt med 6 andra små skäggisar.. kan det orsaka stress och därav grävandet? Dom verkar ju trivas tillsammans allihop - aldrig nåt bråk eller så. 


151
77
Firemon:

Mina skäggisar har detta betende när dom vill "dvala".  gräver å fixar i hela terrariet å sen slutar det med att dom går å lägger sen å dvalar nån helt annanstans :)

Men bor den med en massa småkids kanske den vill vara ifred så kanske du skulle låta den få lite lugn å ro..
jag brukar släcka takbelysningen å endast ha värmelampan tänd så brukar dom sluta å gräva upp hela terrariet å gå å sova :)


223
6
Susanne:

Ja, jag misstänker också att han vill dvala. Han har sovit nån enstaka dag hit och dit, men sen vaknar han igen och hela proceduren börjar om från början. skratt... Ifred får han vara för han är den enda som använder den stora grottan, så där brukar han dra sig undan ibland. Ja, vi får väl se hur länge det varar. De små flyttar ju snart så då får han det stora terrat alldeles för sig själv. :) 


151
77
Firemon:

ja så länge småknoddarna är kvar i samma så ere nog inte lämpligt å släcka ner för dom behöver ju ljuset mer än nån annan :)

vrf har du en massa kids? har du föräldrardjuren?


223
6
Susanne:

Näe, precis, jag kan inte släcka ned för alla andra är pigga och vakna och visar inget intresse för att dvala. Tvärtom blir det ett himla rabalder varje kväll när jag släcker lyset. Barn är barn.. oavsett art verkar det som. Vill inte gå och lägga sej. skratt 

Tar hand om dom tillfälligt tills ägaren får dom sålda - är väl nån slags fostermatte. :) Så, nej, jag har inte föräldrarna i min ägo. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild